dinsdag 22 november 2011

Sint Nicolaas...

ofwel Sinterklaas. In de boekenwinkels zijn heel wat boeken te vinden over de Goedheiligman. Slechts een paar boeken hebben het voorrecht om hier in huis te belanden ;). Een boek waarvoor dit geldt is een oud boek, opnieuw uitgegeven: Sinterklaas Kapoentje van Freddie Langeler.



Een mooi boek met een ietwat ouderwets verhaal geschreven in rijmvorm...

en heerlijk nostalgische prenten...


Dan is er het grote rode boek vol met kijkplezier...




Kinderen blijven kijken en steeds zien ze wéér een pietje. Vooral al die zakken aan boord vindt onze kleine man geweldig!!! ;)

Een dun boekje waarin op een mooie manier (vind ik) wordt uitlegd waarom Sint rond deze tijd op de aarde komt. .......hij woont in Spanje op een heel hoge berg die wel tot in de hemel reikt. Op een keer reed Sint op zijn schimmelpaardje over de wolken en kwam hij Maria tegen. Om haar heen schenen de sterren en zij was al op weg naar de aarde waar met Kerstmis haar kindje geboren zou worden. Sinterklaas zei tegen Maria: "Het is op aarde koud en donker, laat mij eerst naar de aarde gaan. Dan breng ik samen met mijn paard en Piet de kinderen wat mooie kadootjes en wat lekker snoepgoed. De kinderen zullen blij zijn en dan gaat hun hartje open, zodat zij het kerstkind daarin kunnen ontvangen met Kerstmis".


met prachtige tekeningen van Marjan van Zeyl

Niet weg te denken hier in huis....is er natuurlijk....



Oh oh...wat heb ik de boekjes van het heerlijke tweetal als kind verslonden! En nu nog steeds kan ik blijven voorlezen uit het dikke grote boek. In dit deeltje staan de Sintverhaaltjes...zó leuk!!

Paul Biegel heeft het verhaal geschreven over 'de kleren van Sinterklaas'
Ik lees graag zijn boeken voor dus deze wilde ik er ook zeker bij hebben...mooi getekend door Sanne te Loo.


Een heel lief en grappig boekje wat ik onze kleine man graag voorlees is het deeltje van Bobbi. Ook dit verhaaltje is in rijmvorm. Heel eenvoudig en daarom juist zo leuk vind ik. Tekeningetjes met een zeer hoge aaibaarheidsfactor...



En dan als laatste...wat mij betreft, zoals je dat vaak leest, een must have!


Een mooi, héél mooi geillustreerd prentenboek..precies zoals ik als kind de sfeer van Sinterklaas heb ervaren. Een eenvoudig verhaal over een kleine das waar je gewoon van gaat houden! ;)
Er zit ook een dvd in het boek met daarop het verhaal nagespeeld. Meestal heb ik het daar niet zo op maar dit is gelukkig een uitzondering. Zonder harde muziek wordt het verhaal mooi verteld en gespeeld.

Op het forum van Antroposofie en het Kind las ik nog het volgende artikel (klik), ik kan mij er geheel in vinden.

Het Sint Nicolaasfeest......zelfs als het huis hier leeg is loop ik graag de mooie ouderwetse Sinterklaasliedjes te zingen. Ik ben dol op de geur van zelfgebakken speculaas...dát hoort er voor mij allemaal bij.

Ik wens jullie een mooie en gezellige Sinterklaastijd!

8 opmerkingen:

  1. Ik heb aan je hele stukje niets meer toe te voegen. Prachtige boeken, die ik ook in de kast heb staan of uit de bieb haalde.
    Mm, lekker genieten maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke collectie Sintboeken hebben jullie in huis! Bijna allemaal hier ook veruit favoriet! Het boek van Freddie Langeler is helaas niet meer verkrijgbaar, hoorde ik vorige week in de boekhandel, jammer! Hoewel al oud, toch echt een juweeltje... Het prachtige verhaal dat in het boekje van Marjan van Zeijl verteld wordt, kwam Sinterklaas bij zijn bezoek aan de kleuterklas van onze kinderen zelf vertellen, heel bijzonder om mee te maken. En wat ziet je blog er mooi uit! Zo te zien heb je hard gewerkt, heel mooi en sfeervol! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een collectie Sinterklaasboeken waar ik tamelijk selectief in ben geweest. Heerlijk om erin weg te dromen...
    Jammer toch dat deze oerhollandse traditie steeds meer verdrongen wordt door de Kerstman.
    Ook van mij uit een fijne Sinttijd gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke boekjes Petra. Hier wordt al heel lang niet meer voorgelezen, maar ik heb de boekjes wel bewaard. Ik denk ook met veel plezier terug aan de voorleestijd.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om al die sinterklaas boekjes te zien!
    Beren groetjes,

    Beertje Zonn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu dat wens ik jou ook, vooral met een kleine in huis is het altijd een extra gezellig gebeuren! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je reactie op mijn blog, Petra. Kom gelijk even bij jou koekeloeren. Wat een leuke boeken. Een aantal heb ik er. Laatst heb ik voor mijn jongste het "rode" Sinterklaasbloek in het groot gekocht (a3-formaat). Heel onhandig, maar o zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige verzameling sinterklaasboeken. Die van Paul Biegel en Sanne te Loo is verrassend nieuw voor mij.
    Ben benieuwd hoe het met je baret gaat. Ik las ook je verhaal over jullie trouwfoto's; als je die dag maar in je hart hebt bewaard, maar het blijft natuurlijk zo jammer dat er iets misging. Misschien moet je als je een trouwdag wil vieren gewoon eens een "love shoot" laten maken ! :)
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!