Lekker langzaam...

Dingen uitgebreid de tijd geven past bij mij, ik leef graag in een laag tempo...haast hebben ken ik niet.

Zo ook met mijn hobby koken. Ik zoek graag recepten waar mijn vriend 'de tijd' mij een beetje helpt.

 Het mag van mij best lekker lang duren wil ik kunnen proeven van het resultaat. Stoofpotjes bijvoorbeeld, al uren kun je genieten van de geuren die zich langzaam meester maken van je huis. Of een pan geurige erwtensoep die na elke keer roeren nog dikker is geworden!

Wat nog meer lekker langzaam is en ook een toetje wat ik graag maak is Hangop. Yoghurt die úren in de koelkast staat om een heerlijke dikke volle hangop te worden.

 Zo doe ik het en deze hoeveelheid yoghurt is voldoende voor 6 personen:


Een oude schone, niet naar wasmiddelen ruikende, theedoek knip ik in vier gelijke delen. Een kwart doe ik in een zeef die ik weer in een pan zet.


In de theedoek giet ik anderhalve liter volle yoghurt en dan...dan zet ik de pan afgedekt úren in de koelkast. Doe maar lekker lang, mag ook best de avond van tevoren. Hoe meer tijd je de hangop geeft, hoe dikker en voller hij zal worden.



Deze hangop heeft ruim 10 uur de tijd gekregen. Je ziet hoe nat de theedoek is, zou je een hele theedoek gebruiken dan hangt de theedoek teveel over de rand en is de koelkast kletsnat van binnen. 

Je schept de hangop vervolgens uit de theedoek en verdeelt het over een paar mooie glazen.

Dan maak ik nog een lekkere gezonde saus voor op de hangop.

 Als het zomer is pak je natuurlijk heerlijk vers fruit maar in deze maanden gebruik ik diepvries fruit. Meng maar wat door elkaar van al dat lekkers, een beetje jam (ik gebruik jam zonder suiker) erdoor roeren en het kan zo al op de hangop.

Maar als er wensen zijn om een echte saus te hebben pak je de staafmixer en pureer je alles (het fruit en wat jam) mooi glad.

Voor de liefhebbers van zoet kun je er natuurlijk wat suiker bij doen of limonadesiroop.

De saus zeven doe ik alleen als er frambozen in zitten vanwege de kleine harde pitjes.


 En dan..... lekker langzaam opeten!

Reacties

  1. Hangop, iets wat ik geleerd heb van me schoonoma, iets waar ik ook heel graag de tijd voor neem. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet bekennen heb het nog nooit gehad. Ga het eerdaags toch eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hhhmmm, heerlijk!! Jammer genoeg is mijn koelkast zo klein, daar past haast geen pan in (naast alle boodschappen natuurlijk). Toch eens proberen, het ziet er werkelijk verrukkelijk uit!! Binnenkort wil ik ook kwark gaan maken, dat hoeft gelukkig niet in de koelkast maar daar heb ik een heeeeel grote pan voor nodig, die zoek ik nog (gelukkig beginnen de rommelmarkten weer..)! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja lekker, hangop. Ik maak het zelf ook regelmatig. Wist je trouwens dat je met de wei die er uit loopt weer een heerlijke frisse weicake kunt bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het recept voor een weicake is ietsje anders dan voor een cake.
    *500 gram zelfrijzend bakmeel
    *350 gram basterdsuiker (minder kan ook)
    *2 pakjes vanillesuiker
    *snufje zout
    *4 dl. wei
    *2 eieren
    Meng de eerste 5 ingrediënten tot een zalfachtig beslag.
    Klop de eieren goed schuimig en meng ze voorzichtig maar goed door het beslag.
    1 1/2 uur in de oven op 150 graden.

    groetjes
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat ziet dat er heerlijk uit zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Petra, ik kwam in de google reader lijst nog even langs je hangop en dacht daar heb ik nog niet op gereageerd. Dit wil ik steeds al eens maken, zag onlangs een recept waar er nog slagroom door verwerkt werd, dat leek me wel lekker maar weer meer calorieën. Het ziet er zo heerlijk uit met het fruit erop.
    Fijne dag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...