vrijdag 16 maart 2012

Aan het werk!

En zo is het! Soms heb ik dat even nodig hoor want ik kan er af en toe wel een beetje een potje van maken.

 Het zit namelijk zo... wij hebben een heerlijk balkon, lekker ruim en op het zuiden. Ons huis is oud...heel oud en omdat wij nou niet bepaald hobbyklussers zijn, zijn de meeste dingen in ons huis dus ook oud...

En zo komt het dat wij na de laatste regenbui binnen bijna net zoveel regen hadden als buiten. Ik weet hoe dat komt...dat weet ik al een paar jaar. Het zink wat op de bodem van het balkon ligt is wat....oud. Onze loodgieter heeft al een paar jaar geleden gezegd dat het belangrijk is dat het zink zo schoon mogelijk blijft.
Op het zink liggen tegels en jullie snappen vast wel....daar gaat van alles tussen en onder zitten. Aarde, takjes, bladeren, kruimels en zelfs een euro! 

Deze gebruik ik maar voor de parkeerautomaat!
 Al die verzamelde spullen zorgen ervoor dat het water niet goed weg kan lopen in de regenpijp en dus een andere uitweg zoekt...recht naar beneden de kamer in!
 Vorig jaar had ik voor mijzelf een excuus bedacht dat ik écht de tegels niet weg hoefde te halen omdat er geschuurd en geschilderd zou worden, het jaar daarvoor...geen idee maar ik hoefde het van mijzelf in ieder geval niet te doen!
 Maar dit jaar......
oei,oei,oei...daar was geen ontkomen meer aan! Aan het werk dus!


 Maar...dat viel niet mee...hier was ik nog vol goede moed maar oefff wat zijn die tegels zwaar!
Gelukkig kreeg ik enorme hulp van twee sterke dochters en was de klus na een hele dag geklaard.
En dan nu maar afwachten wat het eerste regenbuitje gaat doen...

Ook ga ik dit jaar 'moesbalkonieren'. Gewoon maar wat proberen, van alles wat.  Het eerste deel is vast gezaaid en inmiddels zijn er al wat zaadjes opgekomen, zó leuk!


Wie weet kan ik straks met mijn eigen opbrengst wel de lekkerste pesto maken!

  
 Om pesto te maken ben ik graag aan het werk, zo leuk om te doen. Voor mij geen staafmixer hierbij maar lekker alles in de vijzel. Dit werd een rucolapesto. Ik gebruik daarvoor:

25 gram pijnpoompitten, licht geroosterd
1 teen knoflook
1 eetlepel italiaanse kruiden
een flinke draai zwarte peper
wat zout
2 eetlepels lekkere olijfolie (eerste persing)
een stukje parmezaanse kaas, zelf geraspt
50 gram rucola

Alle ingrediënten in de vijzel en stampen maar. Alleen van de geuren krijg je al trek!
Deze pesto roer ik dan door gekookte pasta (deze hoeveelheid is voor 2 personen) en vervolgens doe ik er dan nog in stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes door. Een stuk of 6 is genoeg anders gaat het overheersen. 


Lekker wat rauwkost erbij een een glaasje verse jus en je hebt weer een gezond en lekker maal.

Ik wens jullie een mooi en zonnig weekend toe!

9 opmerkingen:

  1. Hoi Petra dat klink heerlijk ,ik ga het eens proberen en wat een geluk dat je 2 sterke dochters heb , nu maar hopen dat het goed is , liefs Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm, laat ik maar bij de onderste foto's beginnen. het ziet er heerlijk uit en zal ongetwijfeld ook heerlijk zijn. Vanwege de pijnboompitten en de kruiden heb ik nog nooit pesto gegeten. Zónder deze ingrediënten is het natuurlijk geen pesto meer.
    Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden in de bakken. Ik nodig mijzelf bij dezen uit.
    Ik denk zomaar dat de parkeer automaat gaat steigeren van die euro....................
    Aan het werk en nu weer lekker toeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu heb je lekker ruimte om te tuinieren op je schone balkon!
    Morgen ga ik ooit zaaien, nu nog ruimen.
    Fijne week/end , groet Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hhhmmm, dat klinkt lekker Petra! En wat een klus heb je achter de rug... hopelijk niet voor niets! Maar, als je het niet erg vind, hoop ik dat het voorlopig nog niet gaat regenen... Ook al willen jullie natuurlijk heeeeeel graag weten of het nu droog blijft binnen ;)! Succes met je zaaiseltjes! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was dus een euro voor een flink karwei. Hopelijk is het daar mee opgelost, niets zo vervelend als lekkage.
    Klinkt heerlijk je pesto.
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die tegels wegen 35 kg, wist je dat? Ik moet er niet meer aan denken om ze op te tillen, wat zou ik een spierpijn krijgen!
    Maar het is wel heerlijk om af en toe flink de handen uit de mouwen te steken en te doen wat nodig is.
    Van die lekkere dingen die je laat zien, krijg ik trek!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmm....zelfgemaakte pesto. Lekker !
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Recept van de pesto overgenomen. Ga het snel eens uitproberen, klinkt erg lekker.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmm, dat recept voor de zelfgemaakte pesto ga ik dit weekend eens proberen! Klinkt heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!