dinsdag 15 mei 2012

Even wachten tot...

de zon zich laat zien en dan....dít mooie plaatje!


Vanmiddag maakte ik overheerlijke rabarber-aardbeienmoes. Een werkje van niks maar met een groot resultaat.

Wat heb je nodig? Rabarber natuurlijk! In kleine stukjes gesneden en behalve de blaadjes gebruik ik alles (dus ook het witte stukje want dat maakt de rabarber iets zachter van smaak), schillen doe ik niet.


Dan....jawel hoor...daar zijn ze...onze zomerkoninkjes! Nog niet van mijn eigen oogst maar wel uit ons eigen westland! Ik word altijd zo blij van al die producten uit ons eigen landje.

De helft van deze bak heb ik bij de rabarber gevoegd. Verder nog wat citroenrasp en 4 dessertlepels vanillesuiker (eigen fabricaat...klik). Een heel klein beetje water toevoegen en zo'n 5 minuten laten koken.


Met de staafmixer heel fijn pureren en je hebt een heerlijk dessert! Dit is wel een flink zure variant want daar houden wij van. Meer suiker toevoegen kan natuurlijk altijd en als je geen suiker wilt gebruiken kun je ook bv dadelstroop gebruiken.

  Smaakt erg lekker bij yoghurt maar ook bij vanille vla.

14 opmerkingen:

  1. Mooi plaatje! En rabarbermoes houden wij ook zo van, maar dan wel graag met veel suiker;) Ik ga morgen maar weer eens een rabarbertaartje bakken, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto.
    En rabarbermoes zalig,wij zijn er ook dol op.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtige foto van een mooi stukje natuur!
    Jouw rabarber lijkt mij heel erg lekker, en gezond!
    Lieve groet,
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm, lekker.
    Als je het veel eet kun je ook nog een beetje krijt toevoegen. Rabarber heeft een hoog oxaalzuur gehalte, waardoor calcium opname vermindert wordt.
    Beetje extra zuivel kan natuurlijk ook ..............

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De aardbeien toevoegen bij de rabarber, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen deze week. Wij maken altijd rabarber met suiker, en 15 min koken en dat is het, geen staafmixer, geen andere toeters en bellen, maar gewoon simpel ;) Maar dit klinkt wel heel erg goed.
    Komt op de lijst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De staafmixer hoeft van mij ook niet maar ja...onze dames griezelen van moes met stukjes ;)

      Verwijderen
  6. Met deze combi kun je ook jam koken heb ik wel eens gehoord.
    Ja en we hebben een rabarber struik geplant,
    dus dat moet goed komen.
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heerlijk petra gaan we zeker nog doen ,maar zak eerst even 4 daagjes af in het bos bij Geysteren ,nu maar hopen op mooi weer gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Petra,

    Wat leuk dat je langskwam op mijn blog en een berichtje achterliet. En jij hebt ook al je eerste oogst uit je potten gehad. Zoals je het beschrijft is het voor mij ook, je kijkt de plantjes haast de grond uit en koestert ze tot ze groot genoeg zijn. Leuk is het he, echt genieten. Wat een leuke blog heb je, ik kom nog eens kijken. Groeten van Nienke alias De Borduurvrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Petra,
    Wat toch een heerlijke combi hè rabarber en aardbeien, mmmmmm. Het water loopt me in de mond, vooral als je leest over zuur, gek hè?
    Ik wil jou ook van harte feliciteren met je huwelijk en nog veel gelukkige jaren gewenst...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. rabarber met aardbei! dat klink lekker!
    is die bovenste foto in de horsten genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Elisabeth, dit is in Clingendael. Maar idd in de Horsten kun je ook zulke mooie foto's maken.

      Verwijderen
  11. Wat een mooi logje is dit (ik vind je blog erg mooi en inspirerend!).

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!