Wat is het nou?

Waar doe ik het nou voor...zelf groente en fruit kweken op mijn moesbalkon?

 Om geld uit te sparen? Nee...dat is het niet...ik weet niet eens of dat zo is op kleinschalig nivo ;). Bovendien is geld voor mij zelden een drijfveer om iets te gaan doen...nee...het is iets anders. Om niet meer afhankelijk te zijn van groenteboer of Albert Heijn? Nee...dat is het ook niet. Ik leef in een samenleving en daarin leven wij samen. De bakker bakt voor mij heerlijk brood, de groenteboer zorgt voor verse spinazie en ik...ik koop dat weer en zo houden we alles draaiende.

 Maar wat dan?



Ik lees met veel plezier de inspirerende mijmeringen van Annemiek van Deursen (klik). Bijna elke dag schrijft zij over haar moestuin en de mogelijkheden daarvan....zó is het begonnen!

In februari besloot ik dat ons balkon dit jaar geen plaats meer zal zijn voor geraniums, petunia's etc. maar...groente en fruit!  Volgens Annemiek is heel veel in potten te kweken en zij schrijft zo precies hoe en wat je kan doen...dat durfde ik wel!

En kijk nu....dit weekend had ik mijn eerste oogst! 



 En toen ik de salade aan het maken was...tóen wist ik het antwoord op mijn vraag!! Ik doe het voor het intens rijke gevoel wat je krijgt van het oogsten van groente wat je zelf hebt opgekweekt.


 De verbondenheid met de kleine tere plantjes...hebben ze wel voldoende water?? Kunnen ze nu wel naar buiten, is het niet te koud? Ai..regent het nu niet erg hard...ik ga toch maar even kijken ;). Ik dun de zaailingen niet uit zodat alleen de sterke plantjes groot kunnen worden. Ik tel de zaadjes en zaai dus niet teveel...en elk plantje krijgt een kans! 


Ik heb ook al gemerkt dat het verslavend is...bij de kringloop blijf ik zoeken naar nog meer potten voor nog meer groenten!

 Het is zo...zooo leuk en vooral dankbaar om te doen. Júist met een kleine ruimte, klein maar héél erg fijn!

Reacties

  1. Het is zo'n genot om elke dag naar je plantjes te kijken... Ik heb het vroeger veel met onze kinderen gedaan, die vonden het zo leuk!
    Maar soms ben ik te weinig tuin-mens, en laat ik andere dingen voorgaan. En ja..., dan gaat het niet goed met je plantjes!
    Leuk om te lezen en te zien hoe jij bezig bent met je moesbalkon--> zo'n leuke uitdrukking!!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me super als je de eerste oogst binnen kan halen. Mooi om ze te zien groeien en te bedenken dat het allemaal uit één klein zaadje kwam..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar, het is heerlijk als je je eigen jam maakt en mensen daarvan genieten. De tomaten van je eigen tomatenplant, als ik nu in ons kleine tuintje komt kan ik echt genieten, hoe alles groeit en bloeit ;)

    Heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het geeft je zo'n rijk gevoel oogsten uit je eigen tuin (tje )
    Ik heb gisteren aardbeienmunt gekocht kun je zelf thee van maken.
    Succes met alles en ik wens je een rijke oogst :)
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er prachtig uit, mooi ook die verbondenheid. Sfeervolle foto's.
    Ik wens je een mooie en rijke oogst. Rijk dan natuurlijk vanwege het gevoel dat het je geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi omschreven Petra! Precies, het gaat juist om de verbondenheid! En niet om de opbrengst, zoals een aantal van mijn mede-moestuiners op het complex... Het is zo ontzettend genieten van het hele proces van zaadje naar het lekkers dat op je bordje ligt! Ik herken het helemaal!! En, ik ben ook ooit begonnen op een balkonnetje, ik had zelfs sla in oude piespotten staan.. zo leuk...! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lupineke is me al voor maar het eerste wat in me op kwam was wat omschrijf je dat mooi,ja daar doe ik het ook voor het genot de groei te zien en het feest om te oogsten wij gaan za weer richting huis en verheug me mijn stadse tuin weer te bekijken waar het niet om de hoeveelheden gaat,maar om het gevoel rondom,geniet ervan gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Petra,
    Met veel liefde omschrijf je de groei van je planjes op je moesbalkon.....
    Het ziet er allemaal prachtig uit en met zorg op je bordje gelegd. Zal je met dankbaarheid van hebben gegeten
    Het is een EER dat ik je inspireren kon.....
    Liefs

    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi beschreven en wat kijk je zo anders naar je bord met groente. Mooi om het zo te kunnen beleven al heb je maar een beperkte ruimte.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat schrijf je dat prachtig. En ja, het is waar.. Die voldoening die het geeft, de smaak die zo mooi rijk is.. Dáár doen we het voor! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet dat er allemaal mooi en lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...