Jip en Janneke...

Wie kent ze niet? Vanaf dat ik mij kan herinneren ben ik dol op ze...en het gaat maar niet over!
 
Heerlijke verhaaltjes geschreven door Annie M.G. Schmidt waarin het tweetal van alles beleeft. Ze halen kattenkwaad uit maar het komt altijd weer goed. De tekeningetjes van het tweetal zijn van de hand van Fiep Westendorp.


Zowel de verhaaltjes als de tekeningetjes kenmerken zich door eenvoud. En ik denk dat juist dáárom het nu in 2012 nog steeds zo populair is.
Want als je aan het (voor)lezen bent merk je al wel heel snel dat de huidige wereld er heel anders uitziet! Maar dat geeft niet.... voor mij is het ook een stukje nostalgie van hoe het was toen ik klein was.
 Moeder werkt thuis en zorgt voor een lekker fris huis, bakt taarten en zorgt voor een lekker kopje thee. Vader komt met de fiets uit zijn werk en leest de krant.
 Niks tot zeven uur in de file, niks kant en klaarmaaltijden, niks verre vliegvakanties...maar wel een naar het nieuwe nichtje met de auto van oom Henk...want die oom...die met die baard...heeft een auto!
 

De tekeningetjes zijn eenvoudig zwart/wit en in de loop der jaren ook wel iets met de tijd meegegaan.
Zo waren het eerst kinderen van een jaar of 7 later werden het meer echte kleuters. iets meer gedrongen en het nekje verdween waardoor ze een beetje koddig uiterlijk kregen. Nog weer later werd de omgeving soms wat kleuriger maar het tweetal bleef zwart/wit.






Fiep Westendorp koos in het begin voor zwart/wit omdat dit technisch en financiëel beter uitkwam. Zowel tekst als beeld kon namelijk in één drukgang zonder grijstinten worden afgedrukt.
Ze was een echte illustrator want hoewel ze in haar tekeningen wel eens iets uit de tekst extra uitwerkt of benadrukt, zal ze - uit respect voor de auteur - nooit het hoogtepunt van een verhaal tekenen.




Vroeger kreeg ik van Sinterklaas of als ik jarig was een nieuw deeltje van Jip en Janneke, die las ik echt helemaal stuk!










Nu lees ik voor uit het grote boek en  ook dit begint al slijtage te vertonen.


En jaaaaa...dan weten jullie nu misschien ook wel wat ik met dat zwarte garen ga doen!!

want eerlijk is eerlijk...ik heb behalve het tweetal en ons kacheltje h e l e m a a l  niks niente met zwart!


Maar nu borduur ik er graag mee!!

Reacties

  1. Dat word vast heel mooi,Jip en Janneke is bij onze kinderen ook een stukje nostalgie.En je heb er leuke foto's van gemaakt.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zijn ze hè, Jip en Janneke. Ik en mijn vriend zijn vorig jaar nog verkleed als ze gegaan. En ook ons Jip en Janneke-boek is helemaal versleten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè wat gezellig hè ,altijd weer leuk en je hebt het leuk vertelt borduur ze Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jip en Janneke zijn bij mij ook favoriet , heb ook in meerdere blogjes iets erover laten zien :o)
    Ook daardoor ben ik Zwart wit combinatie's steeds leuker gaan vinden,
    zwart-witte tegel keukenvloeren b.v,
    of grootmoedersgootsteen met kleine zwart witte vierkante tegeltjes ...
    Borduren is een leuk idee , zwart op een witte ondergrond !
    Veel borduurplezier hoor !
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pure nostalgie! Ik las er ook uit voor, heb het boek dus nog!
    Dat wordt een mooi borduurwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om dat te borduren. En ja dan is zwart/wit geen straf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een heerlijk nostalgisch logje, heerlijk...!! Jip en Janneke, allemaal zijn we er mee opgegroeid! Ik denk dat de verhaaltjes nooit zo populair hadden kunnen worden zonder de geweldige tekeningen van Fiep Westendorp! Mooi ook om te zien hoe die tekeningen in de loop van de jaren met de tijd meegegaan zijn..! Ik ben heel benieuwd naar je borduursel, leuk Petra, veel plezier met het borduren!! Liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uit dat boek ben ik altijd voor gelezen, en ook ik heb kinderen daar uit voor gelezen. Jip en Janneke wie kent ze niet nee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe herkenbaar! Ik las vroeger de verhalen van Jip en Janneke zo graag en later las ik mijn kinderen iedere dag voor het slapen gaan een (paar) verhaaltjes voor uit dit boek, exact zo'n zelfde boek als op jouw foto en die is ook versleten!
    Wat een leuk borduurpakketje zeg! Veel maakplezier gewenst, ik ben benieuwd hoe het uit gaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dus dat wordt borduren met heel wat verhalen in je hoofd! wel grappig dat die rebelse Annie M.G. Schmidt over zo'n traditioneel gezien vertelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk... Jip en Janneke; wat heb ik daar veel uit voorgelezen! En later hadden we ook cassettebandjes waarop de verhaaltjes stonden. Onze jongens vonden het prachtig, hielden erg van realistische verhaaltjes en veel minder van fantasie...
    Wat een leuk idee om nu te borduren a la Jip en Janneke.., en ja dat zwart is het helemaal. Ben benieuwd!

    Groetjes, ELizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, wie is er niet uit voorgelezen. Bedankt voor dit leuke logje en veel succes met je borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn en blijven geweldig, zelfs om te borduren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bijzonder hè, nostalgie én toch ook zo actueel. Borduurpakket ziet er ook leuk uit.
    Een gezellig werkje lijkt me.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vandaag kom ik voor het eerst op je blog. Wat een heerlijk blog met mooie foto's.
    En ja, Jip en Janneke ken ik ook van achterste voren...
    Ik lees er nu ook uit voor mijn zoontje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Wafeltjes haken...