Appeltjestijd!!

Bijna herfst en het is weer zover...de tijd van appeltaart, appelmoes, appelpannenkoeken......ik kan nog wel even doorgaan met al dat lekkers!

Appels plukken van Marjan van Zeyl

Ik ben een appelliefhebber dus zodra de eerste Goudreinet door mij gespot word...krijg ik al appeltaartvisioenen en ga ik aan de slag!

Maar voordat de Goudreinet hier in huis komt zoek ik elk jaar Den Haag af voor James Grieve appelen, een heel oud appelras. En geloof mij...dat is niet eenvoudig!

 Eigenlijk vind je ze alleen bij de speciaalzaak. De reden hiervan is dat de appel nogal stootgevoelig is en dus na een val of stoot meteen beurse plekken laat zien. Een zelfbedieningswinkel begint daar liever niet aan. Maar gelukkig kon de groente- en fruitkiosk Michel Pronk in Scheveningen mij heel blij maken met deze overheerlijke friszure appelen!


En zo gingen twee dochters aan de slag en zij bakten deze kruimelappeltaart!
 

Smullen was dat!


Vandaag waren dan de Goudreinetten aan de beurt!

Zojuist heb ik appelflappen gemaakt, zo handig als je bladerdeeg in huis hebt!


De flappen uit de winkel vind ik veel te zoet, als je ze zelf bakt kun je dat lekker aanpassen...en extra kaneel erbij...yammie!!


Een handigheidje om te zorgen dat ze tijdens het bakken niet openbarsten.


Tien minuten de oven in en...


nog warm opeten..dat is het lekkerst!!

Ik wens jullie een fijn weekend.

Reacties

  1. Mm, heerlijk Petra! James Grieve is ook nog volop op de biologische markt te verkrijgen. Ik vind de appel veel te zuur, mijn kaken trekken ervan! Voor wat betreft appels gaan we zeker een goed seizoen tegemoet.Appelflappen ook zo lekker.
    Zelf bakte ik vandaag een appel cake met Bramley appels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit zeg, mooi servies is dat ook van Marjolein B.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb jij me even aan een goede weekendtip geholpen! Elke zaterdag zit ik te peinzen over wat voor lekkers ik zal maken&halen voor bij de koffie op zondag... Vorige week dacht ik al aan goudreinetten en appeltaart maar de Jumbo had ze nog niet liggen. Ik ben echt te lui voor de speciaalzaak...
    Maar die flappen zien er geweldig uit, en dat is een fluitje van een cent.
    Ik ben het me je eens dat de bakkersflappen veel te zoet zijn, houd ik ook niet van. Als ik naar je foto's kijk, dan krijg ik me toch lekkere trek...

    Fijn weekend, groetjes Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, hebben jullie dat afgesproken jij en Josee ;)! Mijn appeltjes liggen al klaar, ik haalde er gisteren 9 van m'n boompje af. Waarschijnlijk goudreinetten, al weet ik het niet helemaal zeker. Het was een afgeprijsd boompje zonder label.. eigenlijk dus een verrassingsappel! Fijn weekend en smul ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mhhhmmm heerlijk ik zag gister de eerste cox in de winkel liggen en dat is mijn favoriet maar jammer dat die er zo kort zijn ,
    gezellig weekend en geniet van het lekkers.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, maar dat ziet er verrukkelijk uit. En inderdaad, James Grieve appeltjes zie ik nooit meer in de supermarkt. Jammer. Misschien moet ik dus zelf maar eens een boompje planten. Heb nu alleen jonagold in de tuin.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Didier lekkere James grieve staat in mijn tuin echter dit jaar beetje slecht jaar weinig appels aan de boom ,meestal om het jaar goed oogst !maar ik herken het knusse erin smul ze Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk hè! Hier staat nog een klein kruimelappeltaartje op het aanrecht. Eén grote is naar de buren gegaan en twee kleintjes zijn gistermiddag meegenomen op bezoek! We genieten ook enorm! Wat een mooie tekening van die plukkende kinderen.
    Fijne zaterdag Petra!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er goed uit. Bij mij knappen de appelflappen altijd open, ga dus de nieuwe truc uitproberen.

    Groeten en fijn weekend, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Appeltjes, appeltaart, appelflappen, mmmmmmm..... het ziet er allemaal verrukkelijk uit! En als je dat ook nog eens van zo'n mooi Marjolein Bastin bordje mag eten lijkt me dat helemaal een feest!

    Fijne herfsttijd!

    Lieve groet,
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. o hoe heerlijk is deze tijd van het jaar!
    Ik geniet ook van alles wat ik nu zelf (in)maak.
    Fijne zondag, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, wat ziet dat er lekker en gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...