maandag 10 september 2012

Jaaaaa...het is weer tijd voor...

Pompoensoep!
Kijk eens wat ik zomaar kreeg...



Nou, dat vraagt om een flinke pan pompoensoep! Mooi hé...die binnenkant..ik zie daar zomaar een kaboutertje in wonen ;).

Pompoensoep...de helft van ons gezin smult ervan, de andere helft gruwelt alleen al bij de gedachte het te moeten eten!
Nou dat hoeft ook niet hoor...Pompoensoep is om te genieten en voor wie dat niet ziet zitten is er een andere soep.

Er zijn vele wegen naar Pompoensoep, kijk maar eens op internet.
Al veel recepten heb ik uitgeprobeerd maar toch kom ik steeds weer terug bij mijn oude vertrouwde recept (ooit eens gekregen van een moeder uit de kleuterklas).

Zo maak ik het:

1 flinke pompoen (van deze grote jongen heb ik de helft gebruikt)
1 prei
1 ui
1 teentje knoflook
1 grote winterpeen
2 laurierblaadjes
1 theelepel djinten
1 eetlepel kerriepoeder
2 bouillonblokjes of 1 liter zelfgemaakte bouillon
room

Snijd de pompoen in repen en verwijder het vruchtvlees. (Bewaar de pitten, even in een droge koekenpan roosteren is heerlijk door de sla!). Jonge pompoenen schil ik niet, aan het eind van het seizoen doe ik het wel. Snijd de pompoen in stukken. Snijd ook de wortel, prei, en ui in stukken. Snijd het teentje knoflook fijn.
Doe alle groenten in een ruime pan en voeg daar 2 eetlepels olie aan toe. Roerbak op een hoog vuur de groenten totdat het heerlijk begint te ruiken en de kleuren mooi helder worden.

Een lieve lust om naar te kijken toch?
Blus het af met 1 liter water en verkruimel de bouillonblokjes erboven (of voeg de bouillon toe). Voeg de laurier, de kerrie en de djinten toe.
Breng het aan de kook en kook alles in 20 minuten gaar.
Pureer de soep met een staafmixer tot een mooie gladde soep of gebruik een roerzeef.
Voeg als laatste een scheutje room toe.

En.....


Smullen maar!!

16 opmerkingen:

  1. O, heerlijk, helaas houden de mannen er niet van dus ik eet het zelden :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik zit hier al te kwijlen...
    liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heerlijk uit! Gisteren heb ik je citroencake gebakken, was heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zal lekker smaken! Bij ons hetzelfde verhaal, 2 vinden het lekker, en 2 absoluut niet. Fijne week, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij eten hier al weer 2 jaar groenten via Bioaanhuis en in de komende tijd zit er steevast een pompoen bij. Heerlijk! De staafmixier is dan een onmisbaar stuk gereedschap, daarna nog wat stukjes groente die je wel mag zien ter versiering en hmmmmm lekker hoor! Ik ga de kerrie ook proberen.
    Mooie dag verder, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammie Petra!! Ik wacht er nog even mee, vind het altijd zo fijn om pompoensoep te eten als het wat kouder wordt..! Maar, ga wel binnenkort voor de eerste keer deze nazomer een heerlijke pompoentaart bakken! Ook zo lekker.. ;0)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heeeeeeeeeeeerlijk ben er gek op en de rest inmiddels ook en anders lekker de vries in ,kan ik mee-eten Hi HI gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie grote pompoen :o))
    bijna jammer om hem op te eten ! De soep ziet er lekker uit ook :o)
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Yummie! Ook al vind ik die grote pompoen er als geheel wat minder aantrekkelijk uitzien! Gelukkig maakt de laatste foto het weer helemaal goed! :)

    Liefs, Annabel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pompoenen, ze hebben zo'n prachtige kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb het nog nooit gegeten toch maar eens proberen het ziet er in ieder geval wel lekker uit.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor het recept! Ik zal mij man proberen over te halen...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mmmmmmmmmmmmmmmm, ik ben dol op pompoensoep! Heerlijk toch, dat je de pompoenen weer overal ziet. Ik heb ook mijn vertrouwde recept (uit het boek "Zomeroogst"), maar 'jouw' recept vind ik echt de moeite waard om ook eens te proberen, dank voor het delen ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar krijg ik u meteen zin in. Ik ben gek op soep, zou het elke dag wel willen eten. De pan is zeker al leeg?
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh heerlijk, pompoensoep, het ultieme nazomer/herfstvoedsel! Wij hebben het hier ook al een keer gegeten. Ik heb een heel simpel recept (pompoen, ui, kerrie en groentebouillon) maar ik ga jouw recept ook eens proberen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oohh! Die gaat in mijn 'nog te proberen mapje' hoor! Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!