Bevrijd je stem!

Dat is iets waar ik een aantal maanden geleden mee begonnen ben.
 
Ik heb dat gedaan bij de Haagse Stembevrijders (klik).
 
Verschillende gevoelens kwamen naar boven. Van...'oh nee!! ik wil dit écht niet!!!' tot 'heerlijk..wat een bevrijding!'
En dat was goed..zie ik nu...ook de weerstand mocht er zijn, het heeft dingen losgemaakt in mij.
 
 
Het begon allemaal op een begrafenis van een heel lieve man. In de St. Janskerk in Gouda zongen heel veel mensen voor hem...over hem. 
Ik merkte daar iets heel belangrijks...ik durf niet te zingen!!
Jawel..ik durfde het wel...tijdens de was ophangen of onder de douche. Gewoon een beetje voor mijzelf zingen in een veilige omgeving. Maar daar buiten...zodra mensen mij kunnen horen...dan verdween mijn stem.
 Op die begrafenis, waar wij een man zijn laatste eer brachten wiens leven uit muziek en zingen bestond, daar kreeg ik... misschien wel van hem...een seintje.
 Ik weet nog hoe ik door mijn tranen heen dacht...ik weet nog niet hoe maar ik gá zingen!!
 
En zo is het gekomen...contact gezocht met twee heel lieve stembevrijdende vrouwen die mij hielpen om mijn stem weer te laten klinken.
 
En nu? Ik zing! En ik kan er geen genoeg meer van krijgen.
 
 
Eén keer per maand ga ik mantra zingen bij 'Het Haagse lied van de Ziel' (klik) in de Vredeskapel in Den Haag, ook georganiseerd door de stembevrijdende dames. Een heerlijke avond!
De kerk is verlicht door kaarsjes in een houdertje met daarin een hartje wat verlicht wordt.
De sfeer is héél mooi.
 
Ook ben ik een keer naar Amsterdam geweest, naar Jan Kortie..de stembevrijder onder de stembevrijders zeg maar ;). Op zijn site (klik) kun je ook veel lezen over alles op het gebied van Stembevrijden. Hij heeft pas een boek geschreven met de inspirende titel:

 Jouw ziel wil zingen

 
Uiteraard staat dit boek al op mijn verlanglijstje!

Wat ik onder andere over zingen heb geleerd en waar ik veel aan heb is:

Zingen verbindt
 
Waar je bij een gesprek vaak wacht op een klik...zodat je een verbinding voelt met iemand, zo kun je met een groep onbekende mensen samen een lied of een mantra zingen en de energie voelen stromen, de energie die verbindt. Je kunt echt samen blij worden bij een vrolijk lied of samen geraakt worden bij een gevoelig lied.
 
 Ik vond dat heel bijzonder om te ervaren.
 
 
Wat ik ook leerde en waar ik dagelijks iets aan heb:
 
Zingen helpt áltijd!
Altijd..in elke situatie ga je je beter voelen zodra je gaat zingen óf je kunt opgekropt verdriet de ruimte geven en je tranen laten stromen. Probeer het maar eens!
 Ben je bijvoorbeeld heel bezorgd...zing en je zult meer kunnen ontspannen en zelfs relativeren. Ben je boos? Zing en je zult merken dat je boosheid langzaam wegebt en soms zelfs plaats kan maken voor humor.
 
Zingen werkt bevrijdend...bevrijdend voor de ziel
 
En dus ging ik deze week meteen naar de winkel om de nieuwe Happinez te kopen met daarin een interview met Jan Kortie.
 
 
Dit waren mijn ingrediënten voor een heerlijk ontspanmomentje!
 
Ik wens jullie een gezellige en muzikale zondag toe.
 
 

Reacties

  1. Zingen is heerlijk, hard, zacht.
    Mooie mandela's laat je zien, dat past prachtig bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Petra.. wat fantastisch!! Wat mooi dat je dit on-ontdekte stuk van jezelf nu mag laten horen :) Prachtige mandala's ook, voelen en willen bij elkaar als tegenhanger voor al dat denken van ons..! Om kippenvel van te krijgen.. dank je wel voor het delen! Liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig om te lezen, goed dat dit zo voor je gewerkt heeft. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi stuk, ik heb het ook in de Happinez gelezen. Erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie mandala's heb je gemaakt. Ik maakte er een aantal jaar geleden ook met regelmaat eentje, zo ben ik samen met het schrijven in dagboekjes, veel van mijn onrust kwijt geraakt.
    Mooi dat zingen bij jou zo goed gewerkt heeft. Ik ga eens kijken op de site in Den Haag, want ik wil ook graag mantra's zingen. Ik zing wel overal hoor zowel op een koor als buiten tijdens het wandelen, maar mantra's is voor mij blijkbaar nog een stapje te ver.
    Mooi logje over een mooi onderwerp, dank je wel.
    Fijne zondag en warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi stukje, ik zing eigenlijk niet zo vaak. Soms met mijn favoriete muziek. Mandala's tekenen wil ik ook meer gaan doen, die van jouw vind ik ook erg mooi geworden!

    Fijne zondag nog,
    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit heb je mooi onder woorden gebracht, en het is waar zingen werkt bevrijdend.
    Ik heb 6 jaar lang gezongen in een Barbershopkoor. Dit is anders zingen dan in een gewoon koor omdat je zonder muzikale begeleiding zingt. De akkoorden liggen dichterbij en het is een prachtige manier zingen.

    Als ik op de repetitie kwam werd ik een heel ander mens, het was puur genieten van de klanken die we voortbrachten en er gingen golven van emoties door het koor.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Petra, wat een bijzonder verhaal. Ik had er nog nooit van gehoord, maar heel fijn dat je dit ontdekte en er iets mee gedaan hebt. Prachtige mantra's heb je getekend. Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk berichtje heb je geschreven, Petra. En wat fijn dat je nu in het openbaar durft te zingen. Helaas kan ik echt niet zingen, een kraai klinkt nog beter, vrees ik. Maar het lijkt me heerlijk om dat te kunnen. Net als tekenen, ook een talent wat ik ontbeer. Met open mond heb ik naar je mandela's zitten kijken. Wat zijn ze prachtig en wat stralen ze een sereniteit uit!
    Lieve groet,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je zo iets hebt gevonden voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie mandala's heb je gemaakt, leuk dat je muziek in je leven maakt en...
    leuk dat je ook granny's haakt!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig deze mandala's! En fijn dat je het zingen voor jezelf hebt ontdekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi beschreven! Ik vind je mandala's ook heel mooi! En ja, de Happinez doet het altijd goed! ;)

    Liefs, Annabel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Petra!
    Wat een prachtige reclame maak je hier voor ons! En wat een creativiteit spruit er uit voort. Echt geweldig om dit zo te zien en te lezen. Tot vrijdag weer he!
    liefs
    Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtig verhaal!! Ontroerend! In zekere zin zijn wij allemaal op ons eigen manier op zoek naar onze eigen stem. Ik vind het dan ook zo mooi dat jij de jouwe weer aan het ontdekken bent! En wat een prachtige mandala's! Zo passend.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Petra,
    Ik las dit stuk vandaag voor het eerst......! En wat een prachtige blog! Ik herken dat ik ook niet durf te zingen, maar begrijp erg goed wat een Bevrijding het moet zijn om het gewoon te doen! En wat een schoonheid stralen die mandala's uit!
    Groet uit Drenthe!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...