vrijdag 24 mei 2013

Lekker ouderwets...

Vroeger....ik praat over een jaar of 40 geleden.....ging mijn moeder regelmatig met een vriendin naar de Makro.  En leuk dat ik dat vond!!! Niet dat ik meeging hoor maar waar ze dan allemaal mee thuis zouden komen...dát was pas leuk!
 
Vroeger...verkocht de Makro namelijk veel handwerkspullen. Mijn moeder heeft heel wat kleding voor ons gebreid dus kocht ze pakken met breiwol maar ook borduurpakketten om kussens van te maken.
 
Nu heet het retro, brocante of vintage en is weer helemaal hip!
 Foto: Internet

Ook kocht ze weleens een 'knooppakket'. Kennen jullie dat? Daar zat dan zo'n tangetje bij en wollen draadjes netjes gebundeld in rondjes. Ik heb nooit gesnapt hoe dat nou werkte maar zij maakte er bijvoorbeeld kleedjes van.
 
Foto: Internet
 
Soms bracht ze ook een pakketje voor mij mee . En dan ging ik natuurlijk meteen aan de slag.
 
Foto: Internet
 
Alleen...het beginnen was leuk maar daarna verloor ik vaak al snel mijn handwerklust en bleef het werkje liggen.
Ik geloof niet dat ik een borduurwerk ooit echt heb afgemaakt ;)
 
Maar...tijden veranderen...
 
Want toen ik tijdens onze vakantie in Engeland het American Museum in Bath (klik) bezocht werd ik geraakt door de prachtige quilts en borduurwerken die daar te zien waren!
 


Alle quilts zijn met de hand genaaid door onder andere Amish, Quakers en the Shakers.
 
In het museumwinkeltje (wat een mooi en liefdevol verzorgd museum is dit!) zag ik een...borduurpakket...'Shaker village'!
 
Heerlijke nostalgie in een modern jasje!
 
Visioenen van stapels Makrobreiwol en geborduurde kussens flitsten door mijn hoofd en gaven mij weer dat vertrouwde 'gezelligheidsgevoel' van vroeger.
 
Er werd in onze familie heel wat gehandwerkt en ik heb daar als klein meiske enorm van genoten.


Dus...na een kleine overtuiging van mijn gezinsleden want ik koop niet heel makkelijk zoiets moois voor mijzelf...stond ik met het pakket bij de kassa!
 
 
En zo gaat het eens worden, eens...na héél veel steekjes.

Een kussen zie ik niet zo zitten hoor...oeff, zien jullie het voor je...met onze drie poezenbeesten?
 
Gelukkig heb ik nog even de tijd om te bedenken wat het dan wel gaat worden, eerst maar eens kijken of ik mijn borduurwerk nu wél afmaak!
 
Ik wens jullie een zonnig weekend!

20 opmerkingen:

  1. Ja leuk die nostalgische kussens het heeft toch wel wat vind ik !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar, die kussens en lopertjes gemaakt van die draadjes en een haakje.
    Tot zo'n 20 jaar geleden heb ik ook veel geborduurd enz., schellekoorden gemaakt, geboortelappen voor de kinderen. Veel succes met je borduurwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar wat je schrijft... niet de makro... maar wel de pakketten. Hier nog iemand die het schitterend vond om zo'n lief pakket te krijgen met een voorgedrukte afbeelding. Ik kan me niet echt herinneren dat er ooit één af kwam. Jammer genoeg is alles weg. Door de halve kruisjes trok het altijd helemaal scheef...

    En die kussens... ooit als 11-jarig meisje een tafelloper. Degene die het gaf had totaal geen idee van mijn interesses...

    Maar je nieuwste aanwinst.... helemaal super!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh joh daar krijg je toch meteen zin in ,ziet er gaaf uit ,veel plezier ermee ,trouwens enig al bekleding op een oud stoeltje lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk herken ik de handwerkpakketten nog! Wij hadden dat thuis ook allemaal. Soms kom je ze nog wel eens op rommelmarkten tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh..., nostalgie ten top! Ja hoor, ook ik herken deze tijd helemaal. Wij maakten vroeger ook van die voorbedrukte kruissteek kussens of schilderijtjes..
    Maar wat jij nu gekocht hebt, is een prachtige mix van retro en de nieuwe nostalgie. Zo noem ik het maar. Het is net een tikkeltje anders, de ietwat naïeve vormgeving van de huisjes en koeien en bomen en dan in deze kleurtjes...
    Ja, ik denk dat je iets heel moois voor jezelf aangeschaft hebt!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oja, kleden knopen. Wij hadden een extra strijktafel waar dan weer zo'n kleed in wording overheen hing. Stond vaak in de kamer.
    Ik vind je aankoop prachtig. Iedere dag een paar kruisjes; het komt heus wel goed.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk zeg, die moet zeker met halve kruisjes gemaakt worden. Let wel op dat je de draden niet te lang neemt, anders gaat het zo pluizen. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O ja smyrna! Een kennis van mijn moeder maakte een kleed en wij mochten dan ook af en toe een paar draadjes in het kleed knopen... Dit is wel een heel leuk en gezellig patroon. Veel plezier met het maken Petra!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, hoe herkenbaar, vooral die knoopkleden daar werkte de hele familie aan!! Wij zaten altijd met z'n allen te handwerken, voor de tv bij het schaatsen enzo en als oma op maandagavond langs kwam, leuk al die herinneringen die je met je blogje opwekt, fijn weekend,groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ooit - dan hebben we het over 16 jaar geleden - van mijn oma leren knopen. Daarna niet meer gedaan, maar het is echt niet moeilijk, en ik zou het zo weer kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja zo'n kussen ken ik, ik heb er vroeger ook meerdere van gemaakt.
    Succes met je borduurwerk. ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk zo'n kussen, maar inderdaad met katten, ik durf het zelf ook niet aan.
    Ik lijst ze wel mooi allemaal in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk pakket! Die is zo leuk, dat zal je vast geen moeite kosten om het af te maken.
    Van die geknoopte kussens, die heb ik vroeger ook veel gemaakt. Zelfs een heus groot wandkleed geknoopt ooit. Nu zou ik het niet meer willen doen, te saai, haha.
    Groetjes en héél veel borduurplezier!
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Herken dat wel, dat leuks van vroeger.
    Mijn moeder heeft ooit een kleed gemaakt met die draadjes wol met zo'n pen om ze door het stramien te steken.
    Toen wilde ik dat ook natuurlijk. Tot de helft was het leuk, daarna heeft het jaren gelegen, maar op een bepaald moment heb ik het toch afgemaakt.
    Zijn leuk geworden en liggen al weer jaren bij mij in huis allebei.
    Jouw kussentje (kan ook een schilderijtje worden), ziet er heel leuk en knus uit.
    Het is prima weer om lekker met wollen draadjes aan de slag te gaan vind je niet?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel veel succes het wordt vast prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Petra,
    Leuk dat je mijn blog wilt volgen. Ik heb natuurlijk ook gelijk bij jou een kijkje genomen. Je laat heel veel interessante dingen zien. Ik heb me ook bij jou aangemeld.
    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nostalgie ! Smyrna, die woldraadjes in de rolletjes en thuis werden er karpetten mee gemaakt. Als kind heb ik dit ook nog gedaan, best plezant :)
    En wie had er als kind niet een borduurwerkje ! Vroeger de gewoonste zaak, nu heel wat minder.
    Je laatste pakketje gaat er heel mooi uitzien dus ... aan de slag met die draadjes, nee niet meteen maar zo af en toe toch :)) succes !
    Nog een leuke dag ..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. veel nostalgisch geniet plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat gezellig allemaal !
    Mijn opa knoopte ook kussens of wandkleden:-)

    Die van jou is wel heel leuk zo'n dorpje met boompjes en beestjes:-):-)

    Maar voor mij sprong nu wel die hele leuke nine patch quilt eruit ...
    Zucht ... Nine patch vind ik tmooist (maar dus nog niet gemaakt;o)

    Veel plezier hoor!
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!