Bijenpraat...

Het gaat niet goed met de bij...en zonder bijen kunnen en willen we niet! 


Foto van internet
 
Bijen leveren met het bestuiven van bloemen een heel belangrijke bijdrage aan onze voedselketen.
Vooral door het gebruik van pesticiden in de landbouw
neemt het aantal bijenvolken in rap tempo af en ook de gezondheid van de bij loopt daardoor gevaar. Dit geldt voor zowel de honingbij als voor de wilde bij.
 
Foto van internet

2012 was het jaar van de bij...

Via allerlei campagnes werden en worden nog steeds mensen opgeroepen om zich in te zetten voor de bij.
Zo was/is er de mogelijkheid om voor een jaarlijks bedrag een bij te adopteren (klik) en is er een bijenstichting (klik) waar je donateur van kunt worden.
Ook werden er hier in de buurt zakjes 'bijenbloemen mengsel' uitgedeeld aan een ieder die het hebben wilde.
'Strooi maar in een perkje of in je tuin...' werd er gezegd. De stad fleurt ervan op en de bijen zijn je dankbaar!


Foto van internet
Maar ook in 2013 heeft de bij nog steeds extra aandacht nodig. En zo was er in de tuin van het Haagse Gemeentemuseum een kunstig bijenvolkje te bewonderen (klik).

 
Zo leuk als je daar toevallig aan de wandel bent en dit zomaar tegenkomt!
 
Eerst nog geen idee hebbende van het doel van dit kunstwerk...even later keek ik mijn ogen uit!
 
Zo dicht bij al die bijen zonder dat je ook maar een moment het gevoel hebt dat het misschien weleens griezelig kan zijn.

 
Het gangetje was nachtblauw geschilderd en daardoor dus donker.
 Bijen houden van het licht dus zij bleven netjes bij elkaar.

 
Wat een gekrioel...en dit is slechts een heel klein gedeelte van dit bijenvolk.
 De rest was op pad!
Via de 'schoorsteen' vlogen ze naar buiten om op zoek te gaan naar geurende bloemen.


Want zo hoorde ik iets waar mijn stadshart toch wel een sprongetje van maakte!
 
De stadsbijen doen het beter dan de plattelandsbijen!
 Er worden in de stad niet of nauwelijks pesticiden gebruikt en door al die kleine tuintjes, balkonnetjes, perkjes en pleintjes zijn er veel meer soorten bloemen te vinden.
 
Een walhalla dus voor het vliegend insectenvolkje!


En om deze reden worden er ook mensen gevraagd die het zien zitten om stadsimker (klik) te worden.
 Geweldig toch...de natuur komt weer terug in de stad.
 
Wil je nog op een heel leuke én leerzame manier meer over bijen te weten komen?
 
Dan raad ik jullie 'Het bijenboekje' aan van Jacob Streit.
 Een mooi kinderverhaal met werkelijk prachtige zwart/wit tekeningetjes. Een lust voor het oog!
 
 
Ik heb het vroeger in de zomertijd graag voorgelezen aan onze kinderen. 
Nu heb ik het weer tevoorschijn gehaald en..het is weer genieten!
 
En..o ja, nog een bijentip...
 
 
Ik heb het boek gelezen...de film hoop ik deze zomer nog te zien.
 
En van elzenpropjes, wat gele draadjes wol en wat zijdevloei papier maak je voor op de jaartafel lieve bijtjes.
Het korfje heb ik ook zelf gemaakt van grof touw.
 
 
Veel bijenpraat maar...
hoe meer aandacht voor de bij, hoe beter!
 


Reacties

  1. Prachtig logje Petra, goed dat je aandacht besteed aan het dramatische verhaal van de bijen. Hopelijk kunnen we het tij nog keren... Al die duizenden mensen die hun oprit, paadjes en tuin met bestrijdingsmiddelen spuiten omdat ze geen onkruid willen krabben hebben geen idee wat het effect hiervan is :( En nu zelfs het verhaal in de publiciteit komt van de (o.a. tarwe-)zaden die al per stuk in bestrijdingsmiddel gedompeld zijn, en zo de hele plant giftig maken... vreselijk voor de insecten!! Je ziet, het gaat me aan het hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is vreselijk gesteld met de bijen. Ik ben blij dat er zoveel aandacht aan besteed wordt. Ook ik heb volop bloemen voor bijtjes gezaaid, maar ho maar, geen bijenbezoek.
    Leuk hé die bijenbank, ik heb er zelfs een rekening LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed ,ben mij dit zeer bewust ,in mijn tuin dus veel wilde bloemen en wat men onkruid noemt ik geniet ,de bijen ook lieve gr marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je hier aandacht aan besteed! Door de nieuwe bloeiende plantjes zie ik veel buien bij ons op het balkon.Ben ik erg blij mee en laat ze lekker hun gang gaan. Als iedereen nu iets doet, dan komen we samen er wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig fijn dat je er een blogje aan wijd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goeie info heb je hier gegeven. Ja het is erg gesteld met de bijenpopulatie ! Hopelijk keert het !
    Je hebt lieve bijtjes gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...