dinsdag 20 augustus 2013

Gooien en smijten...

Ik doe vaak en graag boodschappen, ben geen planner dus ik bekijk per dag wat het allemaal gaat worden.
Dat bevalt goed en dus kom ik vaak in de supermarkt.
 
 
En zo ook in Frankrijk waar wij twee heerlijke weken mochten logeren!!
 
Wat mij al een tijdje in Nederland opviel en nu ook in de Franse hypermarché is dat er door mensen veel gegooid wordt met de boodschappen.
 Er wordt iets uit het schap gepakt en huppekee in het mandje of de kar gedeponeerd, soms zelfs met een boogje...pats! 
 
 
 En dat zette mij in de rust van de zomervakantie aan het denken of eigenlijk aan het mijmeren.
 
Want het is zeker niet mijn bedoeling om hier een belerend stukje te schrijven over hoe het zou moeten of wat goed of fout is.
 
 Gewoon een mijmering, een overpeinzing want dat doe ik graag!!
 
 
Wat voor reden kan ik bedenken voor het gooi- en smijtgedrag met voeding of kleding.
 Ook de jongen die bij de AH broodjes staat in te pakken zie ik pakjes brood met een boogje in de krat gooien.
 
Is het de overvloed? Hebben we (te) veel?
 
 
Want tsja...echt blij omdat het je gelukt is om ergens een potje jam te kunnen kopen is in Nederland of Frankrijk niet echt meer van deze tijd.
 
 
We zullen eerder blij zijn dat we een keuze hebben kunnen maken uit 60 soorten jam!
 
Lokt dit gooi- en smijtwerk uit? En waarom?
 
Je gooit niet met je eigen kind, je gooit ook niet met een duur horloge waar je lang voor hebt gespaard..toch?
 
 
Verliezen we respect voor de spullen als we zelf weinig moeite meer hoeven te doen om het product in huis te krijgen? Of wat een goede vriend mij ooit leerde...
 
'Wat zonder moeite bereikt wordt, kost ook geen moeite om te behouden'
 
Heeft het naast de overvloed misschien toch ook te maken met het verbinden met de producten?
 
Kunnen wij makkelijk met een brood gooien omdat wij ons er niet meer mee verbinden? Volgens onze dochters ben ik nu aan het zwammen hoor ;) maar dat mag..hihi.
 
Want zouden mensen ook hun zelfgebakken brood op tafel gooien? Je appels van je eigen appelboom?
 
 
Voelt een taart die je in de supermarché koopt anders aan dan een taart die je zelf bakt?
 
 
 
 Een trui die je zelf breit tegenover een trui van de H&M?
 
 
Heeft dat ook met respect te maken, respect voor de producten?
 
Natuurlijk zijn alle producten uit winkels ook door mensen gemaakt, of door machines die wel door mensen worden gestuurd. Maar dat zien wij niet, dat voelen wij niet.
Wij zien alleen een kant en klaar product in de winkel liggen voor een prijs waar wij het zelf niet snel voor kunnen maken!
 

En zo mijmerde ik een tijdje door en kwam ik erachter waarom ik zo dol ben op ambachtelijke producten!
 
Maar daarbij niet uit het oog verliezend de enorme luxe die ik heb als ik een supermarkt binnenstap.
 
 De luxe dat ik de producten die ik graag wil kopen zomaar uit het schap kan pakken en met een gevoel van dankbaarheid in mijn karretje kan....leggen!
 

14 opmerkingen:

  1. Het was me nog niet opgevallen. Ik zal er eens op letten. Zou het uit Amerika overgewaaid zijn? Daar doen ze de krant niet in de brievenbus maar gooien hem zo in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar, het valt mij ook vaak op. Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met de "vanzelfsprekendheid" waarmee alles voor de meesten van ons te koop is. Kwak het er maar in, gooi de shirtjes maar op de grond; totale onverschilligheid. Ik ben er ook niet zo van.
    Thuis Bij Corrie, van die krant heb ik in films gezien, maar ook dat boodschappen in een papieren tas gezet worden en in de arm gedragen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik daarom zo graagbij de kleine winkel koop ,het zelf in een zak doe het contact met dekleine winkelier,en niet meer koop dan nodig,zoveel mogelijk zelf bak snij en kook,en ga zo maar door.
    Ik begrijp watjebedoelt en ben het met je eens lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me helemaal vinden in je gedachtengang! Mensen zijn vaak ook heel gehaast en dan dat constante gedoe met die mobieltjes er nog eens bij..
    Ga maar een keer met ons mee boodschappen doen, Petra... Mijn man wil altijd links in de kar de zware dingen en rechts de lichtere. De broodjes worden in zakjes met koordje aan het haakje gehangen in de winkelwagen... Mensen moeten er wel eens om lachen, en ik soms ook!
    En ik ga eens observeren in de supermarkt naar het gooi-en smijtgedrag van de gemiddelde nederlander; interessant onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, grappige observatie eigenlijk. Lijkt me inderdaad wel wat met respect en aandacht te maken te hebben. Hoewel het wel weer leuk is om in het zwembad met je kinderen te gooien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooooooooooooooooooo herkenbaar.
    Ik zag het laatst ook iemand doen. Ik dacht nog: Zie ik het nu goed????? Ja zag het toch en ik dacht: Euhhhhhh je "gooit" toch niet me je eten. Dus ik vind je verhaal/gedachtengang dus ook super hihihihihihi.
    Ik zag het laatst ook op vakantie, mensen scheppen de borden vol............en de helft blij staan. Ik kan daar zo slecht tegen. Ik heb ook gelijk tegen ons gezin gezegd, dat ik dat niet aan onze tafel wil zien. Liever wat minder opscheppen en nog een keertje lopen!

    Ik snap je dus helemaal, ook met etenswaren ga je met respect om.

    Hihihihihi en dan het verhaal van Elizabeth, geweldig. Ook bij ons worden de boodschappen op een bepaalde manier in de kar GELEGD.

    Groetjes Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om zo te mijmeren. Het is goed om af en toe eens stil te staan bij ons gedrag. Wat mij vaak opvalt is de haast die veel mensen hebben. Altijd maar rennen en toch nergens tijd voor, zeker niet voor aandacht en opmerkzaamheid. En dan roepen dat ze geen keuze hebben. Nou, die heb je wel, zeg ik altijd maar. Het leven wordt zoveel lichter als je de tijd een beetje los kunt laten. En wat meer aandacht hebt voor alles en iedereen om je heen. Nou klinkt het alsof ik het allemaal weet en goed doe, maar ik zou willen dat dat waar was, hihi. Daarom vind ik het heerlijk om jouw mijmeringen te lezen, dus blijf ze met ons delen alsjeblieft!
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was ons, man en ik ook al opgevallen. Zelf probeer ik ook altijd respectvol met het fruit en de groente om te gaan, die je zelf mag pakken. Helaas wordt hier door klanten en zelfs personeel nogal ruw mee omgegaan.
    En zelf je groente snijden of aardappels schillen is niets mee mee. Toch als ik eerlijk ben, zit ik meer genietend aan mijn eigen gemaakte jam, dan de gekochte jam. Het heeft toch iets te maken met het feit, dat je er zelf aan gewerkt hebt. Bedankt voor je stukje.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal, het kwam de hele dag terug in mijn gedachten!
    En waar ik steeds aan moet denken zijn de volgende regels;
    'Aarde die het voor mij bewaarde,
    Zonne die het rijpen deed,
    Lieve zon en lieve aarde,
    dat ik nimmer U vergeet'

    Misschien een tip om boven de jammetjes en de groenten en de vis en..... te hangen. Opdat we weer weten waar het vandaan komt en dat het giften zijn....en dankbaar zijn!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zit je wel behoorlijk dwars zie ik, maar ik zou niet weten waarom het gebeurd. Ik zou wel heel erg kriebelig worden in een winkel met wel 60 soorten jam. Mijn boodschappen doe ik in de kleinste supermarkt in ons dorp, zal eens beter om me heen kijken er hier ook gegooid wordt met spullen.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe zou Pippi boodschappen doen ;
    Trui is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sommige mensen worden respectlozer inderdaad, want ze kunnen immers zo wat nieuws kopen. Een zelfgebakken taart waardeer ik wel meer ja, omdat ik er zelf mee bezig ben geweest. Maar om nu met producten te gooien, nee..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lieve Petra,
    ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat als je zelf iets maakt, het je moeite kost en dat je je er daardoor meer mee verbonden voelt.
    hartelijke groet, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn moeder riep altijd al dat we niet met eten mochten gooien........eten moet met respect behandeld worden!
    Het zal de tijd van overdaad waarschijnlijk w el wezen, ik kan er ook niet tegen als mensen zo met voedsel omgaan.....

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!