Verwachtingsvol naar...Tholen

Eigenlijk wilde ik dit blogje 'Het feest van het 'zelf' maken noemen. Want ja, zo ervaar ik het echt! Heerlijke en eerlijke recepten uitproberen.
 
Je eigen draai geven aan een gerecht en zo af en toe eens wat veranderen aan een succesrecept voor misschien wel nieuwe ontdekkingen.


Want juist omdat ik vaak en graag in de keuken te vinden ben, houd ik er ook erg van om lekkere en gezonde ingrediënten te vinden voor mijn kooksels en baksels.


En zo kwam het dat Rudolph (klik) een keer vertelde over Zeeuwse bloem. Zeeuwse bloem die uit een streek komt met een zeeklimaat...Zeeland dus ;).
 
De tarwekorrel bevat minder zetmeel (dus ook minder gluten), meer vocht en heeft minder bindkracht dan patentbloem wat komt uit een streek met een landklimaat.

Zeeuwse bloem is niet voor alles geschikt maar juist wel voor het bakken voor koeken, cake etc.
 Het gebak blijft veel langer smeuig en lekker zacht.


En voor Zeeuwse bloem...moet je natuurlijk wel naar Zeeland! Nou ja, hier (klik) kun je het ook bestellen hoor...

 
maar ach...dat heeft toch absoluut niet de charme van 'mijn' adresje (klik).

En het leuke is...per toeval kwamen wij verzeild in..Tholen.
 
Wij waren namelijk In Bergen op Zoom toen wij daar een bordje zagen: Tholen...die kant op...7 km!
Ooohhh...nu werd de verleiding toch wel heel groot hoor, we hadden alle tijd en wat is nu 7 km?
 
Er bleek een braderie te zijn in Tholen en al struinend langs de kraampjes zag ik...een molen!
 
 
Een molen met een molenwinkel dus...ik was al binnen.
En wat was dat leuk daar!!
 
Heel hartelijke mensen en er werd mij van alles verteld over de diverse meelsoorten
 en óók dat ze ons vast en zeker nog eens terug zouden zien!
 
Laten ze daar nou helemaal gelijk in hebben!
 
 
Uiteraard hadden ze ook...Zeeuwse bloem!
 

Gepakt en bezakt gingen wij weer naar huis, ik kan weer heel wat lekkers bakken ;)

 
Weer terug in Den Haag zie ik nu deze lucht op ons afkomen...
 

Dat belooft wat!

Reacties

  1. Mooie foto's maakte je en die taart.... daar krijg ik zin in!
    Prachtige lucht!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm Petra wat is je appelcake/gebak mooi gelukt. Ziet er fantastisch uit. Het soort bloem dat je gebruikt voor verschillende soorten gebak, koekjes of pasta maakt heel veel verschil! Leuk om zomar een afslag te nemen en ergens anders te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's!! En die Zeeuwse bloem mag je van mij nog heel wat keer kopen (en gebruiken natuurlijk ;)), je proeft echt verschil! En ik ga graag een keertje mee :) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar met die lucht wel een lekker taartje in huis ,geweldig die soorten meel ik bak erg veel met spelt meel ,ook een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Petra,

    Eigenlijk zocht ik je e-mailadres, maar dat zag ik zo snel niet terug. Wat een leuke verrassing stond er gisteren bij Jeanet op me te wachten....dank je wel voor de leuke attentie en de lieve woorden.

    Daarom zet ik het berichtje hier. Bij de molen stond je namelijk bijna in onze achtertuin. Het is daarvandaan minder dan 5 minuten lopen over de dijk naar ons huis. Dus mocht je nog eens Zeeuse bloem gaan halen....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...