De Zandmotor...

Langs de kust van Ter Heijde is men in 2011 begonnen met een duurzame en natuurlijke manier van kustversterking.
Het gaat om een experiment en dankzij dit experiment mogen wij genieten van een prachtig stukje natuur genaamd 'De Zandmotor'.


Bij strandafslag 'Molenslag' begon onze wandeling

 
Een prachtig grijsblauwe lucht beloofde niet alleen regen maar ook mooie plaatjes!


Normaal wordt er elke vijf jaar zand opgespoten om zo het door de zee weggevoerde zand weer aan te vullen. Zo blijft de de kust veilig.
 
De Zandmotor is een schiereiland van 1 kilometer de zee in bij 2 kilometer breed in de vorm van een haak.
Een enorme hoeveelheid zand dus wat de natuur in de loop der jaren voor ons op de juiste plek zal gaan leggen.
Het niet weer steeds zand opspuiten spaart de kwetsbare zeebodem.


Door de haakvorm van de zandplaat ontstaan er nieuwe stromingen. Dit houdt wel in dat er een zwemverbod geldt omdat de veiligheid niet overal gegarandeerd kan worden.
 Maar daarnaast is het puur genieten van rust en enorme ruimte!
 Nieuwe natuur krijgt vrij spel op de Zandmotor en ook zeehonden vinden het schiereiland een prima plek om te vertoeven!


Door de kracht van de zeestroming, de wind en de golven (vandaar de naam 'motor') zal over een jaar of 15 de Zandmotor volledig opgegaan zijn in nieuwe duinen en een breed strand.
Hoe het precies zal verlopen is niet bekend maar wordt op de voet gevolgd door middel van de Argusmast (als je goed kijkt zie je hem!).


En zo wandelden en mijmerden wij over de Zandmotor, genietend van al het moois om ons heen.

 
Kleuren die elkaar versterken en dan weer feilloos in elkaar overgaan...

 
het geluid van de golven, de meeuwen, het zilte van de zee...
 
 
 maakte dat ik mij op die ochtend helemaal één voelde met de natuur.


Mijn hart wat altijd al bij de kust ligt maakte een vreugdedansje!
 
Hier leef ik, hier voel ik mij vrij...


Mocht je ooit eens in de buurt zijn...dan is een bezoekje zeker de moeite waard!
 

Reacties

  1. Hoi Petra, wij maken zeker in de herfst vaak een wandeling aan het strand en dan door de duinen terug. De wind in je haar en het ruizsen van de zee heeeerrrlijk,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah, dankjewel voor deze prachtige foto's! Mijn hart maakt ook een vreugde dansje bij het zien alleen al van de foto's! "Ik voel de wind, ik ruik de zee en ik geniet met je mee"!!
    Dag!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor al die mooie foto's Petra! Ik ben echt een mens van de zee, dus ik heb ervan genoten.
    Ook nog bedankt voor je lieve reactie op mijn blogje!
    Lieve groet,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder hoor. En ook bijzondere foto's met die dreigende luchten. Het heeft zeker iets. En alles voor jullie alleen....niemand te zien. Heerlijk dus !
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh... heerlijk en wat een mooie foto's!! Als zeekind geniet ik helemaal met je mee :) Fijne zondag Petra, en dank je wel voor het mooie logje van vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, daar valt niets meer aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig wat een mooie foto's ik geniet er hier al van .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier had ik nog nooit van gehoord, terwijl het toch helemaal niet ver bij ons vandaan is. Toch ook maar eens een keertje die kant op gaan. Bedankt voor de tip.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel dat ik even mee mocht. Hier midden tussen de bossen mis ik wel de zee, dus geniet ik van je mooie verslag. Fijne week, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...