vrijdag 6 december 2013

Namasté...

Nelson Mandela....

Het was voor mij moeilijk kiezen uit al zijn wijze woorden die hij de wereld gegeven heeft.

Daarom kies ik voor 'Loslaten', een tekst die mij op dit moment in mijn leven heel veel steun biedt.

Het aardse verblijf verlaten maar zijn licht zal over de wereld blijven schijnen
 
Mijn dank is groot...

Nelson Mandela, foto afkomstig van internet
 
 
LOSLATEN

Loslaten betekent niet dat het me niet meer uitmaakt, het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.

 Loslaten betekent niet mijzelf afsluiten,
het is het besef dat ik een ander niet kan beheersen.

 Loslaten betekent machteloosheid toegeven,
wat betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

 Loslaten betekent niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
maar anderen toestaan hun eigen weg te gaan.

 Loslaten betekent niet treiteren, schelden of ruzie maken,
maar zoeken naar eigen tekortkomingen en die verbeteren.

 Loslaten betekent niet alles naar eigen hand zetten,
maar elke dag nemen zoals hij komt.

 Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
maar erdoor groeien en leven in het hier en nu.

 Loslaten betekent niet oordelen, maar de ander toestaan mens te zijn.

 Loslaten betekent niet ontkennen, maar accepteren.

 Loslaten betekent niet zorgen voor, maar geven om.

 Loslaten betekent minder vrezen en meer beminnen.
 
Nelson Mandela
 

15 opmerkingen:

  1. Dank U Nelson Mandela.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerend. En hij leeft verder.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ... prachtig Petra.
    Zijn dood ontroert me enorm, ik ga deze tekst overnemen. Ook voor mij is loslaten een item:
    dankjewel.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi Petra !
    Goed gekozen , sluit ook perfect op mijn leven aan.
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi, hoopvol, krachtig en zacht - dank je wel Petra!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie woorden, Petra!
    Warme groet,
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi blogbericht, Petra. Wat zou het goed zijn elke dag te beginnen met deze woorden!
    Groet,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik herdenk Madela als een bijzonder man die jaren strijd heeft geleverd tegen de apartheid. Prachtig gedichtje over loslaten Petra!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!

Stap uit je stad...

Dit weekend werden onder andere Haagse stedelingen aangemoedigd om eens in hun achtertuin te gaan relaxen. 'Stap uit je stad'...