maandag 30 december 2013

Oud en nieuw...

Het waait vandaag...wéér. Nou ik kan er geen genoeg van krijgen dus hup naar buiten.
 
Onze kleine man kiest voor het strand, prima jongen!


Het is druk aan de nieuwe boulevard van Scheveningen en als we dichterbij komen snappen we waarom...


O ja, natuurlijk...de basis voor het vreugdevuur wordt 'opgebouwd'.
 
Er komt zelfs een vrachtwagen aan te pas om alles aan het strand te krijgen.


De sfeer is gemoedelijk en terwijl wij er zo langs lopen..op weg naar de zee gaan mijn gedachten terug naar 'vrooger' of wel vroeger.
 
Hoe was dat dan in 'mijn' tijd? 
 
Dennenbomen die geen Kerstboom zijn geweest liggen te wachten op het vuur

Zat ik niet elk jaar weer voor het raam te kijken of er een paar jongens onze kerstboom kwamen ophalen?
Jongens die bomen verzamelden voor het vuur aan het einde van onze straat.
 Dát was ons vreugdevuur.
 En zo had je op verschillende plaatsen in Scheveningen vreugdevuren.


Maar in 2013 komen er twee vuren. Dat is ooit ontstaan omdat de vuren aan het einde van de straat steeds groter werden en daardoor de veiligheid niet meer kon worden gegarandeerd.
 
 En als ik het zo zie..worden ze elk jaar nóg steeds groter.
 
 Eigenlijk zou ik morgenavond om 12 uur even willen spieken om te zien hoe groots dat zal worden!


Deze foto is van vorig jaar, van internet. Ik weet nog dat boven ons huis (op 2 km afstand!) de lucht helemaal oranje kleurde van het vuur!

Groot, groter, grootst...zou er ooit ergens een punt van genoeg zijn?
 
En ik vraag mij dat af zonder oordeel te hebben over hoe het nu gaat.
Gewoon een mijmering en jullie weten..dat doe ik graag!

Ik weet nog hoe een arts ooit tegen mij zei: 'mevrouw, stilstand is achteruitgang!'
Dat ging over de ontwikkeling van ons mannetje.
 In de auto herhaalde ik steeds die zin...ik begreep zijn woorden niet..
 
We wandelen nog een stuk langs de zee...de zee die nog steeds de zee is zoals ik hem al 49 jaar ken


en waar ik nog steeds evenveel van geniet!
 
Foto afkomstig van internet

Foto afkomstig van internet

Morgen ga ik oliebollen bakken zoals ik elk jaar doe. Ouderwetse oliebollen met rozijnen en een appeltje.
En dan lekker warm oppeuzelen met wat poedersuiker...yammie!!


9 opmerkingen:

  1. Alles is in beweging, maar hollen is niet altijd vooruitgaan en stilstaan evenmin achteruitgaan. Rustig aan, dat breekt geen enkel lijntje, blijft zelfs ieder vuur beheersbaar.
    Fijne jaarwisseling en lekker bollen bakken en eten.
    Helaas heb ik net alweer gemerkt dat je ze wel snel moet eten; ze zijn zo koud hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik in Den Haag woonde, kon ik vanuit mijn raam wel drie fikken zien, gewoon op straat. En het werd steeds erger, want er werden ook wel auto's opgeduwd... Hu ik vond het eng en durfde niet de straat op...! Heel verstandig om twee 'georganiseerde' vuren te regelen, al zal niet iedereen zich daar aan houden! Ik wens je een fijne avond met je eigen gebakte oliebollen. Die zijn toch altijd het lekkerst!
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie gedachtenspinsels. Ik weet ook niet waar het eindigen moet. Alles moet hoe gekker hoe mooier.
    geniet van je oliebollen en fijne jaarwisseling.
    Gr Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik neem aan dat de brandweer er naast staat als alles in de hens wordt gestoken.....zal de zee niet veranderd zijn?
    Geniet van je oliebollen en de jaarwisseling, en mijmer heerlijk verder!
    Ik noem het filosoferen en ik hou ook zo van dit soort overdenkingen.

    Groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stilstand is volgens mij zijn in het nu, iets accepteren zoals het is, misschien is dat juist wel de grote vooruitgang!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier ook alleen maar vreugde vuren op aanvraag wel zo veilig,
    zonde van die kerst bomen heb medelijden met ze. niet eens versierd .
    wij steken vanavond de buitenkachel ook aan ook zo gezellig om naar te kijken.
    Fijne jaarwisseling en geniet van je oliebollen , hebben wij al gedaan dus vandaag lekker relax dagje.
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie mijmeringen en foto's, Petra. Reacties ook mooie aanvulling.
    Stilstaan.... Volgens mij zie je dan veel meer, en dat brengt je weer een hele stap vooruit...
    Vreugdevuren... Samen met mijn zusje en vriendjes uit onze buurt deden wij volop mee, ik weet t nog goed. Aanbellen ook bij mensen. Spannend ook. Hier nu bij ons in de straat op de hoek komt er altijd toch wel even een illegaal vuurtje... Lekker warm! Tot de politie het komt blussen. Vorig jaar hebben we wat gepraat en mocht het nog even branden... Bescheiden, niet zo groot als op het strand. Wat een stapel! Zou het strand daarom vergroot zijn? :-)
    Fijne jaarwisseling en maak er een mooi 2014 van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wie het kleine niet eert....
    Voor mij hoeft het in ieder geval niet altijd groter, mooier of meer.
    Succes met de oliebollen bakken, ze zullen vast heerlijk smaken.
    Ik wens je een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2014.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!