Don't worry...be happy!

ofwel...Angst maakt meer kapot dan je lief is...want dat was eigenlijk de titel van dit blogje.

Maar bij nader inzien deed mij dat wat zwaar aan.
Natuurlijk is het een variatie op de drank maar toch schoot deze zin mij een paar dagen geleden door mijn hoofd.
 


Het was toen ik op Facebook aan het struinen was. Daar las ik 'per toeval' het volgende bericht (klik). met als opbeurende titel:

‘De vermiste Boeing kan maandag neerstorten als radioactieve bom op Den Haag’

Natuurlijk was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ging ik het onruststokende artikeltje lezen.

 Oud nieuws...niks meer aan het handje dus met een schouderophalend gebaar stapte ik weer vrolijk Blogland in voor wat gezelliger nieuws.


En toch...tóch dacht ik erover na.

 Niet over het nieuws zelf want alles is goed verlopen
 maar wat zo'n artikel met je doet of eigenlijk kán doen. 

Wat voor invloed kan negatief, bangmakend nieuws hebben op een mens?


Nu wandelde ik met onze kleine man zorgeloos langs de hekken, babbelden we volop met agenten...

zat ik geheel relaxed en onder het 'genot' van de helicopters een toertje te haken...

  Het nieuws volg ik bewust niet of nauwelijks dus spookverhalen waren bij mij nog niet aangekomen...

 Maar wat als dat wél zo was geweest? Wat als ik bijvoorbeeld dit artikel al wél had gelezen?

Hoe zit je dan die paar dagen in je gebarricadeerde wijk? 
Hoeveel toeren zou ik dan gehaakt hebben?


Zou ik mij hebben laten leiden door de angst? Stel dat.....Wat als...?

Dat angst een slechte raadgever is weten we waarschijnlijk allemaal wel maar toch is ieder mens weleens bevreesd wat er boven zijn of haar hoofd hangt.

 En in deze tijd waarin we, als we willen, van heel veel dingen op de hoogte kunnen zijn maakt het er soms niet makkelijker op.


Omdat ik in het verleden behoorlijk aan het stoeien ben geweest met angst..in allerlei opzichten steunen de woorden van Moeder Theresa mij hier bij:

'Ik weet dat God niets op mijn pad zal brengen wat ik niet aankan. 
Ik wou alleen dat hij niet zoveel vertrouwen in mij had'


Héérlijk die humor op het eind en daarom spaar ik mooie citaten graag , ze helpen mij om weer met mijn beide benen op de grond te komen als ik angst een loopje met mij laat nemen.

Want ja hoor...dat gebeurt mij zeker nog weleens. 
Hihi..en daar heb ik dan nog meer mooie wijze woorden voor zoals:

'Een schip ligt veilig in de haven
maar...dáár zijn schepen niet voor gebouwd'


 Wijze woorden, ware spreuken..ik heb ze graag om mij heen!


Alle schilderijen die dit logje sieren zijn te bewonderen in het Katwijks Museum (klik) en zij geven het vroegere leven weer in het oude vissersdorp.

Ik wens jullie een zorgeloos weekend toe!

Reacties

  1. Prachtig Petra! Om weer eens even stil te staan bij hoe wij eigenlijk gemanipuleerd worden door krant, tv en internet..!! "Hou je wereld klein en handel binnen je reikwijdte, sprak een oude Indiaanse meester." Die helpt mij ook altijd ;)
    De schilderijen zijn trouwens prachtig, ik herkende ze van mijn laatste bezoek aan Katwijk, wat mooi om ze hier bij jou in volle glorie te zien! Thnx en een fijn weekend, lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi beschreven, dit is juist de rede dat ik minder nieuws ben gaan kijken. Al die ramp verhalen en bangmakerij, en vaak is het zo dat een paar dagen later het allemaal wel meevalt. Ik wens jouw ook een heel fijn weekend toe..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beschreven, en inderdaad ook heel herkenbaar!
    Alles weten maakt niet gelukkig. (niet dat we nou gelijk voor struisvogel moeten spelen, maar toch...al die -nagatieve- impulsen door media etc..ik lees teletekst, soms kijk ik journaal, dat vind ik wel voldoende!)
    Mooi, die wijsheden -vooral die met humor, geweldig!- die kunnen je echt helpen te relativeren!
    Prachtige schilderijen!
    Fijn weekend, Warme groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie en wijze woorden! Het is goed om je bewust te zijn van angsten, nog beter is het om er goed mee om te gaan. En dat laatste vind ik ook niet altijd eenvoudig! Wat mij altijd helpt is de uitspraak; waar angst is, is geen liefde of zo je wilt waar liefde is, is geen angst! Het helpt mij om liefde te sturen naar de angsten. Helpt altijd, al is het een bezigheid die in alle stilte 'geklaard' moet worden.
    Lieve groet
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor dit mooi logje met prachtige foto's. Ik begrijp wat je bedoelt, ik snap je volkomen. En die angsten.........het is goed om verhalen als dit te lezen. Dat sluimerende, ergens op de achtergrond zijnde......toeslaand als je het niet verwacht....dàt......wordt weer even monddood gemaakt door dit soort verhalen. Jij ook een heerlijk weekend.Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi en wijs! Ik hou ook vast aan spreuken enzo...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...