Een kleurrijk geheel...

Weten jullie nog dat ik voor onze oudste dochter deze (klik) deken haakte? Een deken omdat zij eindexamen had gedaan en daarmee haar middelbare schooltijd had afgesloten.

Nou...dit jaar deed ons tweede kuiken eindexamen VWO  en dus ging ik ook voor haar aan de slag om een deken te haken. 


Tsja...ik ben een mens die graag ruim de tijd voor dingen neem, een goede planning maakt zodat er ook iets 'tegen' kan zitten. 
Al vroeg in het schooljaar kocht ik prachtige DMC naturakatoen in mooie blauw/groene en ecrutinten. Patroon uitgezocht en haken maar!

Op een mooie winterse dag had ik met dochterlief een gezellig onderonsje. Ze had het koud dus ik gaf haar een katoenen dekentje wat op de bank lag. 
Arghhh...nee mam...ik vind katoen voor een deken zó niet fijn aanvoelen...brrr. Veel te zwaar ook!
Oh zei ik...nou ik heb ook een wollen hoor.........

Eh...wat zei je lieverd??????? katoen???? niet fijn????????

Slik... 

 Ik besloot gewoon door te haken...deze deken zou vást wel fijn aanvoelen...dat kán niet anders met deze mooie katoen!
Maar ja...de toon was gezet en de melodie was verder niet wat ik eigenlijk wilde horen.


Ik had even tijd nodig om om te schakelen...wat nu???

Zuivere wol? Nee, dat gaat 'm niet worden. 
Een deken voor deze lieve meid moet tegen een stootje kunnen. 
En bovendien vindt zij het gekriebel van wol helemaal niks!


Dus ging ik op een dag naar Kleurrijk Vilt (klik) in Delft en daar vond ik dé oplossing!

Acryl ....en dat voor mij ;)

Ik....die nooit voor acryl zou kiezen, verzot is op natuurlijke vezels en dan vooral wol..
ja...ik ging aan de slag met Stylecraft acryl.

Het is een goede kwaliteit acryl en kan absoluut tegen een stootje. De rustige tinten van mijn katoen waren achteraf misschien ook meer mijn smaak dan die van haar. 
Dit werd een tweede kans en die werd...kleurrijk!


Maaaaaanden heb ik gehaakt..randje voor randje. 
Nou ja...na eerst nog talrijke patronen te hebben uitgeprobeerd. 
Steeds was het het nét weer niet...


 Nu kreeg het meiske in die tijd een lief vriendje en dus was zij veel op pad. 
Kijk, dat haakt dan lekker door ;)!

Een avond voor de uitslag hechtte ik de laatste draadjes af.


 De uitslag was: Geslaagd!!  Dus het werd een feestdeken en geen troostdeken. 
En ja..hij viel helemaal in goede aarde..gelukkig! 

Want....wat was het voor mij een uitdaging. Niet alleen het materiaal wat voor mij tóch heel anders aanvoelt. Ook de kleuren....het werken met zoveel kleur zal ik zelf niet snel kiezen.


 Maar...ik ben blij en tevreden met het resultaat. 

Wat ik eigenlijk zo leuk vind en wat ik van tevoren niet had bedacht is dat zo duidelijk, gestructureerd en op tijd alles met de deken voor haar zus ging...zo veranderlijk, zonder enige planning en onder tijdsdruk ging deze deken.


 En dat klopt helemaal precies met zoals de meiden zijn!

Reacties

  1. Wat een prachtige deken is het geworden, mooi kleurrijk! En moeilijk om dat te doen buiten het gezichtsveld van je dochter. Een mooi cadeau!
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi kadoo en prachtige kleuren ,tja die dochters hebben hun eigen idee he .....ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi kleurrijk geheel is het geworden Petra! Stylecraft is wel heel fijn garen als je niet goed tegen wol kan. Het blijft mooi ook na tig keer wassen. Daar heeft je dochter nog heel wat jaren plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem heel erg mooi geworden! Zou hier ook niet misstaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond de eerste kleurtjes ook mooi maar deze is heerlijk kleurrijk geworden en grappig dat hij uiteindelijk zo mooi bij je meisje past!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het blijft en prachtige deken! En je hebt er ook een heel mooi logje van gemaakt, leuk! Ook al blijf ik die katoentjes ook erg mooi vinden, maarja smaken verschillen he ;) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een prachtige deken geworden, al vond ik je oorspronkelijke idee met blauw en ecru tinten ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Petra,
    Ik heb direct even teruggekeken naar de deken die je voor je oudste hebt gemaakt, ik vind het prachtig. En toen ging je aan de slag voor de tweede dochter... maar je wisselde het katoen om voor acryl. Wel een prachtige acryl. Ik ben momenteel zelf ook bezig met Stylecraft DK en ik vind het een super garen...
    Ik vind deze kleurrijke deken echt heel erg leuk geworden... enne nog gefeliciteerd met het slagen van je meisje...
    Fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohh.. wat is-ie mooi geworden!!! Echt geweldig Petra, complimenten! Super deze deken, die je met zoveel zorg en liefde gemaakt hebt! Dat je tegen je natuur in met acryl ging werken en met kleuren die de jouwe niet waren geeft al je liefde voor dit kuiken weer :)
    En.. fijn dat je er weer bent met jouw verhalen, ik ben er blij mee!
    Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige deken is dat geworden! Kleurig, maar ook heel harmonieus. Mooi gedaan voor je geslaagde dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een plaatje is het geworden daar zal ze blij mee zijn dat kan niet anders knap gedaan !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi! Zowel het deken als de liefdevolle inzet voor je dochter. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan me voorstellen dat je het moeilijk vond om met kleuren en materiaal te werken die niet jouw smaak zijn.
    Maar het belangrijkste is natuurlijk dat dochterlief er blij mee is.
    Een prachtig en warm aandenken aan mams, met liefde gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je er weer bent!
    Wat een prachtige deken heb je voor je dochter gemaakt. Hoewel niet jouw kleuren, vind ik het een schitterende deken geworden! En wat ga je nu met dat katoen doen?
    Wat zal ze blij zijn met zoiets moois en helemaal naar haar smaak...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wauw wat een prachtige deken,daar zal ze zeker veel plezier van hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is die prachtig geworden en ik begrijp je helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...