Gouden belofte?


Oh lieve mensen...wat is het op dit moment toch mooi buiten!



Tegen mijn dochter die net op de fiets stapt roep ik nog snel...vergeet niet naar de bomen te kijken! 
 

Want echt...je hoeft niet persé het bos in om van de herfstweelde te genieten. 



Maar als ik dan tóch in het bos loop...
en ik mij laat omhullen met gouden kleuren
vraag ik mij af...waarom?


Wat is het doel van al dit moois? 


 Het is een afscheid van de zomer...op weg naar donkere gure winterdagen. 
Maar voordat het zover is trakteert de boom ons eerst nog op een prachtig kleurenspel...
waarom?


Oké...ik heb het natuurlijk niet over wat we kunnen verklaren. Dat het zonlicht afneemt en er daardoor minder chorofyl wordt gevormd en dus minder bladgroen.
Dat leerde ik ooit op school en is ongetwijfeld waar.


Maar...zó mooi...
zó mooi dat ik een gevoel van puur geluk ervaar als ik daar tussen de bomen loop. 


Dat zet mij aan het denken. 
Het had niet zo'n uitbundige weelde hoeven zijn...het had ook een stuk soberder gekund. 


Al mijmerend tussen de beukenbomen heb ik het gevoel 
dat de natuur ons iets wil laten zien in deze tijd van het jaar.


Als een milde overgang van de zomerse rijkdom in het bos naar een kale winter...een troost.


Maar ook een belofte! 

Dat wij kunnen zien hoeveel moois er nog steeds in de bomen aanwezig is.
Met deze kracht en vol vertrouwen gaan zij de winter in.


De tijd van naar binnen keren vangt ook voor ons mensen aan.
Het is alsof de bomen ons een knipoog geven...een steuntje in de rug.



Laat maar los en heb vertrouwen...

Reacties

  1. Mooi Petra, natuur geeft zoveel om over na te denken, om blij van te worden en troost uit te putten...en het is allemaal gratis. Je moet het alleen kunnen en willen zien en ervaren!
    Prachtig blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig!! Om helemaal stil van te worden..!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's en ja ik heb ook wat met bomen en kijk ernaar met een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Petra,
    Wat heb je dit prachtig geschreven en wat heb je mooie foto's gemaakt tijdens je wandeling.
    Ik heb meestal niet zulke diepzinnige gedachten als ik wandel, maar deze tekst zet me toch wel even aan het denken... super mooi.
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto,s met inhoud , wat is de natuur toch mooi Liefs Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig.. ik wordt er ook vaak stil van. De natuur is zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk dat ik nu "weet "wie je moeder is,
    Ik ben haar al een poosje aan het volgen maar ik kan haar niet in de lees lijst krijgen ( duister !! )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is zo heerlijk in het bos.
    Je hebt het ook prachtig beschreven.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...