Mijn 'Zwarte Pietendiscussie'...

Vanmorgen vroeg kijk ik hoopvol naar buiten of het droog aan het worden is. 
Het zal onze eerste Sinterklaasintocht zijn met paraplu! 


Bij het havenhoofd staat een politiebus te wachten...ai, dat is moeilijk kiezen voor onze vent ;)
De agenten en mijn zoon...ze hebben dikke pret. Hij mag de bus in om naast de andere agenten te zitten, hij krijgt een bekeuring (daar vraagt ie altijd zelf om hoor ;)) en de wagen laat zijn alarmsignaal een paar keer horen.
  
Hoezeer zoonlief geniet...ik loop het havenhoofd op met een gemengd gevoel. 


Wij gaan juist naar het havenhoofd toe zodat wij zonder alle drukte, muziek en artiesten de goede Sint en zijn vele Pieten kunnen verwelkomen.


De boot vanuit de mist aan zien komen, zwaaien en zingen en dan, koud en dit jaar dus ook nat,
 weer naar huis voor warme chocolademelk en een stukje gevuld speculaas. 


Dat is onze traditie...daar past geen politiebus in. 
Politie die voorbereid is op problemen omtrent de Pietendiscussie.

 En zo dwalen mijn gedachten af naar mijn eigen Sinterklaastijd. 
Hoe heb ik de Sint en Piet ervaren?
De prenten in dit blogje omvatten precies mijn sfeer...
dit was voor mij op en top Sinterklaas.


Ik heb er als kind van genoten maar....ik was óók bang! 
Ik was bang voor Zwarte Piet en eigenlijk ook wel voor de Sint. 
Want zij samen konden zomaar ineens beslissen dat ik in de zak 
mee moest naar Spanje...dát was mijn tijd! 

En dat idee...bij mijn moeder weg en met de Sint en Piet naar Spanje...
brrrr dat trok mij niet echt aan ;)


Maar je ontkwam niet aan die spanning...dat hing in de lucht...
dat was het Sinterklaasgevoel van toen.


Onze eigen kinderen...een generatie later hebben daar niets meer mee. 
Onze tweede had best gewild hoor...naar Spanje ;)...geen straf!


 In hun tijd werden liedjes al aangepast...zong ik inderdaad niet meer 
van stoute kinderen maar lieve kinderen. 
De zak was er voor de kadootjes en die roe...ach....hebben ze die nog???

Sinterklaas is in deze tijd een zachte oude man die zich geen raad zou weten zonder zijn Pieten. 
De Pieten zijn ronduit grappig en enthousiast...helemaal niets om bang voor te zijn.
Dit is dus al veranderd in één generatie. 

En zo zal de traditie blijven veranderen.


Ik denk dat ik moeilijk kan wennen aan een gekleurde Piet of een blanke Piet 
gewoon omdat daar mijn beleving niet in zit.
Want al was ik weleens bang...ik heb er volop van genoten...mijn Sinterklaastijd.
En met mij natuurlijk velen. 


Het kleine kind van nu kan natuurlijk dezelfde beleving hebben bij een blanke Piet of een paarse. 

In het begin van de discussie riep ik vaak uit dat Piet zwart is van het roet in de schoorsteen.


Maar als ik dan deze prenten zie....nee, dan klopt mijn verhaal niet.


Mijn gedachten gaan een oplossing bedenken...ik betrap mijzelf erop dat ik eigenlijk het feest wil laten blijven zoals het is.

 Maar...als we niet meer om een verandering heen kunnen..laat het dan wel roet blijven...
dus een Piet met roetvegen. Liever geen paars, groen of clowntjespiet.

De eerste jaren heel veel roet en dan misschien steeds iets minder? 
Dat lijkt mij een mooie overgang! 


Een traditie ontstaat niet in één jaar maar juist door de jaren heen.
Hier wat schaven, daar wat weglaten...

....gun het de tijd en het komt goed!

(alle afbeeldingen zijn afkomstig van internet)

Reacties

  1. Mooie prenten , en ach wat een toestand maakt men er van ,het zal heus wel een beetje veranderen maar zwarte piet is nu eenmaal zwart, ............je beschrijft het mooi misschien moeten ze eens met jouw praten ,klinkt prima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies zoals jij je sinterklaasherinneringen beschrijft, zo heb ik ze ook. Vooral de warme en blije gedachten overheersen, ook al was het héél spannend. Ik schrik zo van de hele zwarte pietendiscussie nu, vreselijk vind ik het...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat mooi beschreven!

    Hoe langer die pietendiscussie duurt, hoe minder het me eigenlijk een zorg zal zijn welke kleur hij heeft. Ik ben dus een beetje pietendiscussiemoe. Wel vind ik die wit, groen en paars geschminkte pieten er best wel eng uitzien.

    Wat er gisteren in Gouda gebeurd is vind ik vreselijk en benden alle peil. Ik geloof dat de relschoppers een boete van 220 euro pp krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Petra, en zo warm die beelden van toen..
    Dat er in de loop van de tijden veranderingen zijn kan haast niet anders. Maar GEEN discussie en demonstraties over de hoofden van jonge kinderen, daarmee verspeel je wat mij betreft alle rechten om

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gehoord te worden!
      (Mijn zin stond er niet helemaal op ;)

      Verwijderen
  5. natuurlijk veranderd er wat in de loop der jaren, dat is zo maar idd het nostalgische ( mooi die plaatjes ) dat heb ik ook in mij.
    de kinderen groot , toch heel erg jammer om dan niet naar de intocht te gaan, want het heeft wat deze tijd.
    De komende weken wordt het hier lekker druk geheimzinnig en peentjes zweten om op tijd met alles klaar te zijn, de dochter heet zo haar klussen in haar pietenpak ook zo leuk en dan is ze zo onherkenbaar oeps mijn dochter wie is het nou.
    Ah Petra heerlijke tijd geniet ervan met je gezin.
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Petra,
    Zo heb ik vroeger ook Sinterklaas beleefd, beetje bang en toch was het heel spannend allemaal... je wilde alles zien en je toch weer verbergen... Super tijd was dat.
    Mijn kinderen hebben het ook nog zo beleefd, alleen dat bang zijn, dat was er niet meer... en dat geeft ook niet. Maar het spannende dat hebben zij ook gehad...
    Wat mij betreft blijven de pieten gewoon zwart. Het is nooit bedoeld geweest om te discrimineren, maar jammergenoeg zijn er mensen die alles aangrijpen om te zeuren... En zij zeuren over de hoofden van de kinderen die dit hele feest alleen maar als dat beleven, als een feest...
    Ik heb genoten van jouw plaatjes Petra, zo mag het van mij blijven dus...
    Ik wens je een heel fijne zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's, ik heb zelf niets met het Sinterklaasfeest ( vroeger werd het thuis bij ons ook wat anders gevierd omdat mijn gehandicapte zus er niet tegen kon..) maar ik vind het wel erg jammer dat ze ookal dit soort tradities willen veranderen. Wat het is een traditie toch, zo hoort het gewoon. Hopelijk waait het allemaal straks weer over en doen de mensen volgend jaar weer gewoon..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eindelijk een mooi, genuanceerd verhaal over deze discussie, vol eigen gevoel, maar met ruimte voor dat van anderen. Ik deel je mening van harte! Lieve groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik deel de jeugdherinneringen zoals dat van jou ook. :-)
    Een Zwarte Piet met roetvegen lijkt mij ook de ideale oplossing.
    Mooi gezegd: hier wat schaven, daar wat weglaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk sinterklaas blogje zeg......................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie plaatjes en ja, wij beleefden het weer anders dan onze kinderen en onze kleinkinderen beleven het ook weer anders. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi verhaal, met nog mooiere plaatjes, mijn complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooi beschreven hoor,en nee van mij hoeft er echt niks te veranderen,ik zou echt niet weten waarom zo,n traditie moet veranderen,is toch gewoon een leuke gezellige tijd,ik heb er vroeger ook altijd heel erg van genoten en mij kids nu ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, al die nostalgische Sinterklaasplaatjes. Ik kom uit een heel groot gezin en mijn ouders hadden het zeker niet rijk, maar het Sinterklaasfeest werd bij ons altijd gevierd. Ik weet nu nog hoe spannend ik die tijd vond, bang was ik niet. Nu vieren we het al met onze kleinkinderen, waarvan er een paar heilig geloven. Laten we deze puur Hollandse traditie in eren houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige verwoord, Petra. Helemaal mijn gevoel! En trouwens ook mijn beleving als kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat heb je goed kunnen verwoorden , ik ben het helemaal met je eens , laat het gewoon een gezellig feest blijven , voor ons en vooral de kindertjes , liefs Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi beschreven Petra. Die laatste zin zou iedereen even moeten lezen.
    Heerlijke plaatjes heb je geplaatst. Fijne sinterklaastijd. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...