Stash en Moodblanket...

Pfff...ik zal het maar meteen eerlijk zeggen...ik hou helemaal niet van al 
die Engelse termen in onze mooie Nederlandse taal.

Wat een rariteiten toch...je hebt geen afspraakje meer maar een 'date'. 
Een vergadering is veranderd in een 'meeting' en je bureau opruimen 
aan het einde van een werkdag heet ineens 'clean deskpolicy'.


Nou heb ik daar allemaal (gelukkig ;) ) niks meer mee te maken 
maar ook in de handwerkwereld sluipen de Engelse termen 
zo zoetjesaan mijn leven in.
En tsja...

Accepteer dat wat je niet kunt veranderen

vind ik eigenlijk wel een mooie 'quote'.

Dus geen gezeur...ik doe mee...hoppa dan maar!
Ik ga mijn 'stash' binnen de perken houden en eindelijk 
eens iets haken of breien van al die mooie garens.

'Stash'???? Mam...jij??? heb jij een 'stash'???? 
Een paar meewarige blikken en wat gegrinnik was het gevolg.


Ja..zei ik...dat is mijn wolvoorraad...dat noem je tegenwoordig je 'stash'!

Afijn...het woord 'stash' wordt blijkbaar vaker voor een andere voorraad (klik) gebruikt 
en daar sluit mijn 'moodblanket' dan misschien toch wel weer mooi bij aan ;)

Want omdat ik tegenwoordig graag op Instagram (klik) vertoef 
zag ik die term regelmatig voorbij komen.


Even in het Hollands...een deken die je haakt door elke dag
één blokje of rand te haken in een kleur
die op dat moment je stemming het beste weergeeft. 

En dat doe je een heel jaar lang!

Volgend jaar heb ik dan 365 blokjes...als het goed is....ik ben niet streng
voor mijzelf hoor maar oh...dat zou toch leuk zijn!

En omdat het toch vakantie is ben ik maar meteen begonnen.
'Granny's square'  en 'Solid Granny's' worden het.
Lekker eenvoudig want...'less is more'.

Hihi...maar vooral ook omdat ik dan het zó op kan pakken
als ik bijvoorbeeld wacht op Janmijneman die in een file staat.
Een patroon met telwerk is dan niet zo handig.


Ik hou natuurlijk niet van een heel bont gekleurde deken alhoewel ik 
het bij anderen wél heel leuk kan vinden. 
Maar goed...ik hou het zelf toch wat gedempter van kleur.

En natuurlijk met bolletjes die ik al heb...en dat zijn er genoeg!

Nu maar hopen dat ik een heel jaar lang bruin/beigeachtige 'moods' heb want anders heb ik een probleem.

365 blokken...lekker dekentje gaat dat worden...


Op naar nummer drie!!

Reacties

  1. Hoi Petra,
    Ja, als je erbij stil staat hebben we echt steeds meer Engelse termen in onze taal...
    Zelf doe ik mee met de CAL van 2015; de Crochet Along... Waarom heet het niet gewoon de meehaakdeken... en zo zijn er vast nog meer te bedenken...
    Maar jouw moodblanket gaat wel heel erg leuk worden hoor... en lekker warm aan het eind van het jaar...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of we willen of niet de tweede taal ligt op de loer ,heb zelf ook net een engels patroon gebreit ,maar pfff vind het soms nog echt een hindernis die ik neem ,maar goed je leert ook weer dus kom op maar ,leuk toch weer zo n project als een deken ,liefs marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag ik zeggen dat je prachtige kleuren hebt liggen?! Het zal vast een hele mooie deken worden!
    En die tweede taal? Ik moest er ook heel erg aan wennen, maar kijk mij nu.. zelfs berichten in een tweede taal. En dat eigenlijk vooral door... het handwerken! Want als ik eerlijk ben is het daar uiteindelijk toch allemaal wel een beetje mee begonnen.. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We kunnen natuurlijk alleen maar Nederlandse woorden blijven gebruiken, maar er zijn al zoveel anderstalige woorden in onze taal geslopen dat we die niet meer herkennen. Mooie blokjes heb je gehaakt en je seizoentafel hoekje is leuk.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee, een mood-lapje per dag!
    Hij wordt vast prachtig!
    Hihi, dank je voor de Engelse les voor haakjargon! ;-)
    Vind het Engelse gebeuren ook niet zo nodig- alhoewel ik mezelf er op betrap dat er bij mij ook vaak Engelse woorden insluipen, ook wanneer ik iets uit moet leggen lukt dat soms beter met Engelse woorden... so weird! :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben het met je eens,ik hou ook niet van dat engels,ook ik heb geprobeerd elke dag een lapje,maar ik hield het niet vol,maar jij echt wel,dus zet hem op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke blog. Ik heb echt genoten van je verhaal. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat leuk dat gaat je lukken :) zelf doe ik de cal 2015 en de zeeuwse deken voorlopig genoeg voor mij :)
    en ik begrijp dat je daarmee je resten op maakt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi,hi stash, nou jij hebt een prachtige voorraad liggen dus genoeg voor een "lapje per dagdeken" ben benieuwd hoeveel lapjes het uiteindelijk worden dus go,Petra go!!! Oeps toch nog wat Engels er tussen door, tja we ontkomen er niet aan; that's life ;-)) groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb dus het tegenover gestelde, ik vind de Nederlandse taal niet zo mooi dus gebruik graag Engelse termen :) Je hebt een mooie stash, genoeg voor een mooie deken

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...