woensdag 2 december 2015

Wollig schaap...


Als ik later groot ben dan wil ik voor ons een huisje...ergens midden in een weiland. 
Dan zal ik een paar schapen hebben...wat witte maar ook een bruine.
 Ja en natuurlijk wat kippetjes gezellig tokkelend om mij heen.
Een lieve hond en wat poezen.
Alles ver weg van de bewoonde wereld.
Praktische onhandigheden zijn er niet omdat ik later niks meer hoef...
later als ik groot ben...


 Een flinke tijd geleden kocht ik warme wolwitte wol.
Puur...ruikend naar schaap...prikkelig met hier en daar een strootje.
Ik hou daar van, zo zie ik breiwol het allerliefste. 
Wellicht niet geschikt voor alles maar wel voor mij ;)!


 Mijn eerste doel was om er een schaap van te breien. Vroeger, toen de kinderen nog klein waren, hadden wij zo'n schaap...of meer eigenlijk een lam.
Op ware grootte...de kinderen namen het lieve dier onder hun arm en in de Kersttijd kreeg het beestje een heuse rol in het Kerstspelletje.
Lam werd ook een keer 'uitgeleend' aan de kleuterklas 
en ach...daar had hij het zo naar zijn zin dat hij daar waarschijnlijk nu nog is. 


Zo'n lam wilde ik weer breien...3 strengen wol moet genoeg zijn vond ik.

Maar...het lam vervaagde en de wol bleef in mijn wolmand liggen. 
Totdat ik vorig jaar vond dat het welletjes was met mijn hoeveelheid wol in huis en ik mij voornam om eens flink aan de slag te gaan.


Zo gezegd, zo gedaan...

Inmiddels was er een nieuw idee opgeborreld voor deze heerlijke wol...
een poncho!!


Dat idee ontstond niet zomaar...
als 51 jarige vrouw heb ik het steeds zo warm...warmer....warmst!
Dus mijn warme wintervesten zijn op dit moment even niet mijn favoriet. 
Bij sommige ga ik al gloeien bij het idee dat 'dat' om mijn lijf zit...hihi
Maar...na een warmtegolf heb je het vaak ook ineens koud....zo gaat dat bij mij.
Nou kijk...daar is de poncho toch het ideale kledingstuk voor.
Hoppa...aan, hoppa...uit! 


Nu wilde ik eerst gaan haken...ben geloof ik erg in de haakmodus.

Maar nee...dat zou dan een kindermaatje worden met 3 strengen.

Fijn dat ik ook kan breien...dan wordt het een poncho uit één lap.
Nee...ik heb zo het vermoeden dat dat bij mij heel raar gaat zitten.


En toen zag ik bij Riet (klik) het ideale model, 
zij breide een poncho uit twee lappen.

Riet heeft naar mijn bescheiden mening echt Gouden handen.
Voor kabels kwam ik natuurlijk ook wol tekort maar...
keep it simple...recht toe, recht aan zou toch moeten lukken.

Nou...dit is wat ik over heb...goed uitgekiend of niet!

 
De kleurenworkshop van het vorige blogje heb ik ook gelijk toegepast en 
zo haakte ik er twee roosjes bij die het geheel net even wat meer pit geven.


Weer een projectje afgerond...oh mensen, wat hebben we toch een heerlijke hobby!



16 opmerkingen:

  1. Mooi is ie geworden Petra. En ja, vest uit, vest aan, zo gaat het mij ook met grote regelmaat. Soms weet ik niet of ik nou koorts heb of gewoon doorlopend opvliegers:-) Maar het schijnt een keer over te gaan. Mooie wolletjes ook!
    Groet, Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi Petra, en een mooie kleurencombi! crea! ik ben ook aan de haak geslagen maar kan het niet zo goed, maar oefenen baart kunst zeggen ze. volhouden maar! groetjes, Brenda. (Belén)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een leuke poncho geworden!!! Heel leuk met die roosjes er op.
    En dat warm-koud probleem is wel bekend :-). Bij mij werkt een grote sjaal of omslagdoek ook goed.Als ik zit kan ik hem zo achterover over de bank gooien en later weer terug pakken ;-).
    De gouden handen van Riet Andreas bewonder ik al jaren!!! Wat die niet maken kan, en nog snel ook!!! Prachtig allemaal!!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke hobby en op dit moment het juiste weer om er eens rustig voor te gaan zitten.
    Leuke poncho.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat is ie mooi geworden heerlijk een schapenluchtje eraan zo heerlijk puur !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gezellig blogje. En je hebt ook nog iets moois gemaakt. Leuk met die roosjes erop.
    Je bent helemaal hip met een poncho.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een blogje naar mijn hart :-)!
    Schaapjes en mooie wol en een schitterende poncho.... Ja, daar kan een mens heeeeeel blij van worden!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat 'n mooie poncho! En de bloemetjes maken hem helemaal af.
    Iets wat ik me al sinds de workshop afvraag: waar heb je het patroon van de bloemetjes gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon van het roosje komt uit het boekje Haakgeluk 2 van Claire. Heel makkelijk te maken.

      Verwijderen
    2. Dank je wel! Dan weet ik al welk boek er nog op mijn verlanglijstje komt ;).

      Verwijderen
  9. Hij is echt prachtig geworden Petra, wat een mooi en vooral heerlijk ding! Ruikt hij nog een beetje naar schaap? Ik heb de poncho van Riet aan gehad en hij is geweldig, als de jouwe net zo lekker zit dan ga je er heel veel plezier aan beleven! Hier staat-ie ook op mijn to-do-lijstje! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi, Petra! Ook je inleidende stukje over 'later als ik groot ben' is voor mij heel herkenbaar!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ik wil dat ook als ik groot ben....Zo'n huisje enzo....
    Je poncho is een pronkstuk. Maar ik was ook wel heel benieuwd naar het lam wat je wou maken.
    Wie weet zien we hem/haar nog eens voorbij komen hier. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige poncho en die kleur van de wol... zo mooi. Ik hou zo van die natureltinten. De roosjes zijn er heel leuk bij. Ik neem aan dat deze heerlijk draagt? Kan het me overigens helemaal voorstellen hoor dan die warm/nietwarm... zit er zelf ook middenin.
    Heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtig die poncho,en ja die droom,later als ik groot ben,wil ik ook midden in het weiland wonen,maar dan met geitjes om mij heen en paardjes,ooo wat lijkt mij dat heerlijk,maar helaas,blijft het een droom.

    fijn weekend

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!

Stap uit je stad...

Dit weekend werden onder andere Haagse stedelingen aangemoedigd om eens in hun achtertuin te gaan relaxen. 'Stap uit je stad'...