Licht...


Vandaag vier in mijn tweeënvijftigste verjaardag, een stralend zonnige dag...
en een prachtige dag voor dit logje!
 
Het kan niet anders dat zelfs als je net als ik
geen nieuws volg...
je toch op de hoogte bent van wat er op dit moment in de wereld gebeurt.

En dat is veel...heel veel.
Veel verdriet en wanhoop...angst en boosheid.


Maar ook veel genietmomenten, bijzondere gebeurtenissen en liefdevolle momenten.
Laten we dat, door al het nare nieuws in de media, alsjeblieft niet vergeten.


Toen wij afgelopen zaterdag in het Zeeuwse land waren om 650 jaar Tholen te vieren
las ik iets wat mij antwoord op een aantal vragen gaf.


Het plezier van de mensen om mij heen, toeschouwers en deelnemers,
deden mij beseffen dat veruit de meeste mensen het allerallerbeste voor hebben met de wereld.
De meeste mensen willen genieten met elkaar...in vrede.


Stel je eens voor...
dat je al het kwaad en strijd in de wereld 'donkerte' noemt
en alle vrede en liefde in de wereld noem je 'het licht'.


En stel je dan de wereld voor...als een kamer gevuld met donkerte
en alles wat wij willen is dat het weer licht in die kamer wordt...licht van vrede.

Wat moeten we dan doen??

Met onze boosheid en wrok nog meer donkerte in die kamer brengen door tegenaanvallen bijvoorbeeld?
Maar ook door zo in je boosheid en verdriet te gaan zitten dat je niet meer in het licht durft te geloven? Geen hoop op vrede meer durft te hebben?


Ik geloof daar niet in...
ik geloof in het overvloedig sturen van licht en liefde 
naar diegene die het nu zó moeilijk hebben.

In het brengen van liefde, vreugde en plezier in de wereld...zoveel mogelijk!


Ik geloof erin dat dát de harten van alle! mensen verwarmt.
Kijk maar eens wat het met je doet als iemand spontaan naar je lacht 
en je welgemeend groet...zomaar!

Of als de bel gaat en een lieve buurvouw brengt je een stekje van 
haar zelfgekweekte geranium...haar trots en zij denkt op dat moment aan jou!  


Ik kan nog een hele lijst opnoemen van mooie, warme en liefdevolle momenten.
Kijk eens om je heen...kijk door je boosheid of angst en zie de mooie kanten van het leven.


Want die mooie kanten, dat licht...
alleen dat kan die kamer weer stralend doen verlichten.

Dát is wat de wereld nodig heeft...een overdosis licht.
Zodat alle bange en boze harten weer verwarmd kunnen worden.


Spread love...


Reacties

  1. Wat een mooie warme woorden , vol liefde en licht. Ik deel zo je mening!
    En wat heb je een stralende foto reportage gemaakt, ik word er helemaal blij van.
    Liefs Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit prachtig geschreven Petra. Ik ben het helemaal met je eens, al is het niet makkelijk. Maar het is o zo het proberen waard.
    Liefs,
    Mirjam

    p.s. En gefeliciteerd met je verjaardag Petra xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en zo is het!
    En gefeliciteerd!
    Ik ben precies drie dagen ouder dan jij :-))
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahhh Petra alsnog van harte gefeliciteerd, jammer dat ik het gisteren niet wist. Eventjes ben je dus ouder dan ik. Wat een mooie foto's van Tholen, al die klederdrachten prachtig! Je hebt helemaal gelijk "spread love". Ik begrijp er ook helemaal niets van, zelfs als je dichtbij om je heen kijkt, waarom willen mensen altijd gelijk hebben, waarom moet je overal wat van zeggen, waarom ruziemaken??? Ik zeg altijd maar zo, je kan het toch ook gewoon niet met elkaar eens zijn, whats the problem, spread love.....
    Liefs en groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Petra,

    ten allereerste, nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!

    En je lieve warme woorden....ik kreeg er tranen van!

    Lieve groeten Octavia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Woorden én reportage. Maar het is moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allereerst van harte gefeliciteerd. En dat heb je mooi verwoord. Ook prachtige foto's. Een en al vrolijkheid. Geniet van deze zonnige dag. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd! En inderdaad er zijn zoveel mooie en positieve dingen in het leven, maar die worden helaas niet snel op het nieuws getoond. Laatst kreeg ik gewoon de vraag/opmerking : hoe ik het toch kon maken om in deze wereld een nieuw kindje op de wereld te zetten. Een rare vraag in mijn ogen want iedereen heeft een keus. En ik geloof niet dat het alleen maar haat, oorlog en verderf is. Deze mensen zouden vaker de natuur in moeten trekken, dan wordt je omringt met mooie en vredige elementen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. helemaal mee eens Petra en wat een mooi blogje zo met mooie momentopnames

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie blog Petra!
    Wijze woorden en van je foto's ging mijn hartje gloeien. Wat een trots en plezier!
    Nog van hárte gefeliciteerd!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach lieve Petra... wat ontzettend mooi! Wat kun jij dit toch prachtig verwoorden, weergeven..! En wat jammer dat ik niet wist dat je die dag jarig was.. dan had ik je beslist, ondanks mijn grote strooien hoed, een dikke verjaardagsknuffel gegeven :)!! Als nog van harte en hopelijk blijf je ons nog heeeeeel lang inspireren! Love, Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...