zaterdag 10 september 2016

Het herdersleven...


Tijdens mijn ongeplande blogpauze ben ik ook nog op stap geweest.
Naar daar waar wij al vele malen zijn geweest maar wat nog steeds veel genietmomenten brengt...
Normandië


Voor vertrek kreeg ik van mijn vriendin een boekentip (klik).
'Peet, dit is écht iets voor jou...het gaat over schapen!'


Nou jullie begrijpen vast...de boekenwinkel zit hier om de hoek dus de koop was snel gesloten.
Vakantieleesvoer...alhoewel ik er bij het zien van de kaft maar moeilijk af kon blijven ;)


Dit verhaal speelt zich niet af in Normandië maar in het Lake district in Engeland.
Dat was vorig jaar onze vakantiebestemming.


En eigenlijk...is het niet echt een verhaal...dat klinkt ietwat verzonnen.
Nee...dit is een levenservaring...opgeschreven door een schaapherder.


Deze schaapherder, James Rebanks, neemt je met zijn schapen mee de 'fells' in.
Tijdens het lezen hoor ik de schapen...ik ruik ze!


Ik leer over het herdersleven wat het hele jaar door hard werken is. 
De winterkou is voelbaar en het lentebriesje is puur genieten!

Terug in de tijd is het heerlijk lezen over zijn vader en zijn opa...in wiens voetsporen hij is getreden.


James is opgegroeid in het Lake district, hij houdt van de streek zoals de streek is.
En dat is een heel ander beeld dan wat ik daar eigenlijk van heb...als toerist.

Hij vertelt daar ook over...wat het toerisme de streek brengt....maar ook neemt.
En dat was eigenlijk ook de drijfveer om dit boek te schrijven...
om mensen 'van buiten' een ander beeld van deze, zo geliefde, streek te laten zien.

Nou dat is gelukt! 

Ik kijk nu anders naar schapen, hou nóg meer van ze!

 
Kortom...een boek wat ik iedere schapenfan van harte kan aanraden. 
(Ik dacht tijdens het lezen vaak aan onze lieve Balsemien :) )


Enne...onze vakantiebestemming voor volgend jaar????
Hihi...ik ga alvast sparen ;)


Fijn weekend allemaal!

19 opmerkingen:

  1. 6 jaar geleden waren wij ook in Normandië. Ik wil er zo graag nog een keer naartoe. Eigenlijk moet je daar een keer in je leven zijn geweest. Prachtig!!!!

    Fijn weekend!
    Liefs Octavia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat veel schapen en wat een mooie foto's weer ! echt genieten zo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie post weer Petra! Ik zag het boek (Engelse versie ) bij Jeanet, en was meteen benieuwd. En zowel schapen, Normandië als het Lake District kunnen me bekoren, dus dat lijkt me een gouden combinatie ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi: prachtige foto's bij een mooi boek, dat op mijn lijst gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve schaapjes, heerlijke post om te lezen. Wat gezellig dat je weer terug bent.
    De weidsheid van Normandië is prachtig.
    Het boek ken ik niet maar het lijkt me wel wat. Gaat ook op mijn lijstje
    Geniet nog van dit mooie weekend
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeiiii Petra nou eens niet een overeenkomst, ik ben nl bang voor schapen stom he! Maar het lijkt mij een prachtig boek en ja the highlands jaaa daar wil ik wel naartoe hoor als er maar een hekje tussen mij en de schapen zit.
    Groetjes en liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Ik ben niet echt een lezer, dus geniet gewoon extra van je blogje! Wel ben ik dol op schaapjes, vooral zoveel bij elkaar geeft een heel fijne sfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mont Saint-Michel lijkt wel een luchtkasteel op je foto's <3
    Mooi om te lezen en te zien, je bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat maak je toch altijd prachtige foto's! Allemaal ansichtkaarten stuk voor stuk. En dat boek dat lijkt mij ook wel wat!XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's en dat boek maakt ook mij nieuwsgierig.
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik liep hier ook ongeveer 5 weken geleden, ik had helaas niet jouw boekje mee. Misschien komen we elkaar volgend jaar tegen in het Lake district?

    Groetjes,
    Severine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooh dat klinkt als een 'must have'!!!! En ook als een 'must go' trouwens, hahaha! We zijn er een hele tijd geleden geweest en mooi dat het daar is... Dank voor deze super tip! Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige combi van schapen, Normandië en Lake District. Bedankt voor je foto's , maakten me vrolijk. En voor dat boek ga ik zeker kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's!
    Ooohh... Lake District.... Love love love....
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank jullie wel voor alle enthousiaste reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie foto´s! Ik kan mij voorstellen dat jij als schapenliefhebber dit boek moeilijk kon weerstaan. Leuk om te lezen hoe een ander leven, een ander bestaan, eruit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo mooi, al die foto's van schapen. En op zo'n super mooie locatie ook nog eens, met Mont St. Michel op de achtergrond. Super. Wij waren, zoals je weet, vorig jaar ook in het Lake District. Daar hou ik ook zo van. Ook overal schapen te vinden en de natuur daar... zo fantastisch... Ik heb weer genoten van je stukje. Dat boek ga ik eens opzoeken, lijkt me prachtig.
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!