Behaaglijke kou...


Gisterenavond laat was ik nog buiten...bitterkoud.
Ik genoot van de snijdende wind langs mijn gezicht,
mijn adem die zich in wolkjes liet zien.


Genieten met een hoofdletter G is dit voor mij.


Maar...ik realiseer mij wel dat dit wel een enorme luxe is.
Een heerlijk warm huis wat altijd voor mij open staat.
De behaaglijke warmte van onze houtkachel, een kop warme thee...
Dan is kou niet erg, dan heeft kou alleen maar een toegevoegde waarde...een sfeermaker!


Op de bank met mijn gehaakte deken over mijn benen denk ik aan
alle mensen voor wie dit niet zo vanzelfsprekend is...helaas.


En...omdat mijn dierenhart minstens net zo groot is als mijn mensenhart
dwalen mij gedachten ook af naar het duingebied waar wij zo graag komen.

Ooohhh...wat zal het daar nu koud zijn!
Geen bebouwing in de buurt, grote lege vlakten...geen warme stal.
De wind die daar altijd waait, het water wat nu al vast bevroren is.


Hoe is dat nu voor de dieren die daar leven...'onze' Hooglanders???

's Morgens vroeg zijn de daken bij ons aan de overkant wit.
Met een warme sjaal om mij heen en een extra laagje onder mijn jas besluit ik op pad te gaan.

Ik ga een kijkje nemen...


Het land ligt er stil en verlaten bij.
De zon komt net op en betovert het gebied sprookjesachtig mooi.


Ik zucht van genoegen...wat is de natuur toch een groot wonder.

Na een tijdje struinen zie ik iets in de verte bewegen...

daar zijn ze, het lieve koeienvolk!


Ze merken mij meteen op, we groeten elkaar.


De dieren hebben de nacht prima doorstaan.
Het ijs op hun warme vacht is nog niet helemaal gesmolten.


Ik moet lachen om mijzelf...mijn twijfel was geheel overbodig.


Onze lieve moeder Natuur heeft hier gelukkig nog de overhand...


daar hoef ik mij, als mens, helemaal geen zorgen over te maken!



Reacties

  1. Wat een mooi blogje! En grappig wat betreft de dieren. Ik zat vanochtend heel vroeg op de fiets en hoorde de vogels vrolijk fluiten. En toen vroeg ik mij ook af of zij het nooit koud zouden hebben.. Maar ook dat is goed geregeld door moeder Natuur :-) Mooie foto's heb je van de koeien gemaakt, vooral die laatste, zo leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's weer.
    De natuur is altijd mooi en altijd anders.
    Groetjes Marja
    🎅🎅🎅

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lief dat je even bent gaan kijken. En wat een geluk dat je ging wat mooi...De foto's zijn prachtig! Ook hier is het bitterkoud maar niet zo mooi wit. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende foto's! Moest zo lachen om de rijm op de koeien :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ware en prachtige reportage heb je weer gemaakt. Wat ben je gegroeid hierin dit afgelopen jaar.
    Ook een lieve tekst, een glimlach rond mijn mond
    Met warme groet
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige foto's Petra heerlijk die vrieskou heerlijk om buiten te vertoeven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig hebben de koeien hun eigen vachtje aan. Die zullen geen last van de kou hebben gelukkig.
    Wat is het mooi hè buiten als het heeft gevroren, dit is inderdaad enorm genieten.
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt en ik heb lekker meegenoten!
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig gebied, maar er ook oog voor hebben en prachtige foto's maken. Wat mooi. groet Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een prachtige foto,s van die dieren maar ook van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige dieren hé. Je foto,'s zijn ook erg mooi.
    Ik ga je blogspot Is verder kijken hoor.........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige blogpost! Je foto's zijn ook weer zo mooi, zo sfeervol. Het is mij helaas nog nooit gelukt om deze mooie dieren te spotten. Misschien in het nieuwe jaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige foto's weer, je weet ik kan er ook zo van genieten. Helaas niet altijd de tijd om wandelingen te maken. Nou ja behalve dan op dinsdagavond met mijn wandelclubje. Deze week werk ik toevallig weer in Bronovo en als ik de Alkemadelaan opdraai dan kom ik daar voorbij de ANWB langs Clingendael (jij weet wel waar ik bedoel), ik ga dan speciaal langzamer rijden om de schoonheid over het veld/bos zo 's morgens te zien.
    Fijne feestdagen en ik hoop je in 2017 weer eens te zien, groetjes en liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...