zaterdag 7 januari 2017

In gesprek...


Goedemorgen mevrouw,


Goedemorgen meneer
wat is het hier toch heerlijk wandelen hé?


Oh jazeker...elke ochtend maak ik mijn rondje als het even kan.
Ik ben niet zo heel piep meer dus soms lukt alleen een rondje om mijn huis.
Maar vandaag bof ik!


Ah fijn!

Heeft u die twee blauwe reigers gezien daar?
En hij wijst met zijn stok in de richting van het water.
Prachtbeesten!!


Ja, ik zag ze...en er vloog net ook nog een witte reiger voorbij.
En kijk...die ganzen!!

Da's vast mooi..maar zo hoog kan ik niet meer kijken dus ik hou het maar bij de grond.
Ach..ik ben bijna 90 hoor..ik heb al zoveel kunnen zien in mijn leven.

Echt?? 90! Wat een prachtige leeftijd.


Jaja...
Niet altijd een makkelijk leven hoor...nee, zeker niet.
Ik heb veel verdriet gekend.
Maar, uh...zal ik wat adviezen geven hoe je zo oud kunt worden?

Hihi..nou graag!


Kijk mevrouw...eigenlijk hoor ik bij de groep 'eenzame ouderen'.
Ik ben al jaren alleen en mijn lieve kinderen wonen ver weg en hebben een druk leven.
Nu heb ik in de afgelopen jaren voor mijzelf een paar regels opgesteld:
Zeg een paar keer hardop wat je niet hebt en niet meer kan
en ga daarna de rest van je leven aan de slag met wat je wél hebt en wat je wél kan.
Ook als dat steeds wat minder wordt...zoek het leven in dat wat overblijft...hoe klein ook.

Dat is een mooi advies meneer!

En verder...ga naar buiten zolang het ook maar enigszins kan!
Al is het met een dikke jas en warme sjaal op balkon...
snuif de frisse buitenlucht op.


Dat ga ik zeker onthouden :)

En als laatste tip...kijk om je heen!
Zie de schoonheid om je heen.
En als je het niet ziet of kan zien...
omdat je ogen te vol zijn van tranen en je hart gevuld is met zorgen...

Zoek het!


Zoek de schoonheid in de kleinste dingen.
Zodat je elke dag, ook de dagen met pijn en verdriet,
iets van schoonheid hebt kunnen ervaren.


Zo doe ik het al sinds ik alleen ben en echt...het werkt!
Eigenlijk had ik nooit gedacht dat ik zo oud zou worden.

Dat zijn prachtige waardevolle adviezen die u zomaar geeft, dank u wel!
Ik neem ze mee in mijn leven en ik hoop dat ik u nog vaak zal ontmoeten.

Dat zou zeker leuk zijn!
Kom...ik ga op huis aan...het is best fris.
Een fijne dag verder mevrouw.


Ja, u ook een heel fijne dag meneer en tot gauw!


18 opmerkingen:

  1. Wat een wijze woorden.
    Zal ze onthouden voor als het even niet mee zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi. Hardop zeggen wat je niet kan en hebt en dan met de rest van je leven aan de slag. Wijs!
    Behalve mooi zijn dit ook zeer nuttige tips


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die meneer zijn dag was weer goed! Wat jou ook een blij gevoel geeft, maar so true Petra. Kort geleden net zo'n ervaring gehad, laten we met zijn allen wat vaker om ons heen kijken, naar wat we hebben, wat de natuur ons geeft maar zeker ook naar de eenzame ouderen.
    Fijne zondag, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi gesprek met zo.n man op zo.n prachtige leeftijd en wat een mooie wijze woorden, ik ga ze zeker onthouden, mooi blogje en mooie foto, s, fijne zondag

    Liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontroerend gesprekje, zo waar en waardevol.
    Wat ben je mooie sokken aan het breien,
    Nog een fijne zondag
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik laat de goede adviezen tot me door dringen. Helemaal waar wat hij zegt. Ik ga het ook proberen. Groeten Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige ontmoeting, een met een gouden randje. Darr heb je wat aan en zie wijze oude man zeker ook. Zijn dag was ook mooi door die ontmoeting.
    Geweldig dat je zijn wijze raad met ons deelde, bedankt.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Petra ik heb je verhaal gedeeld omdat ik het zo mooi vond.

      Verwijderen
  8. Zo uit het leven, maar zo waar. Alles gaat achteruit en toch dankbaar wat wel kan. Wat een moed!! Fijn dat je dit geplaatst hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook een wandelaar, en kan het wijze verhaal van de oude man alleen maar beamen. Mooi verhaal heb je ervan gemaakt met prachtige foto's.
    Dit zijn ontmoetingen die je lang bijblijven.
    Mijn motto is dan ook, buiten is elke dag anders, je moet het alleen wel willen zien.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige woorden. Ja, ik moet vaker naar buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een blogje om van te genieten.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een bijzonder gesprek en wat heeft die meneer gelijk!
    En dan heb je er ook nog prachtige foto's bij! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een fijn gesprek! Met een les om zeker te onthouden, daar kunnen we allemaal nog wat van leren. Mooie foto's heb je gemaakt, gaaf die bomen 'in' het water!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!