vrijdag 7 juli 2017

Vrijeschoolhart...update 2


Zo'n 20 jaar geleden, het waren warme zomermaanden,
struggelde ik enorm met de vraag...kiezen we nu wel of niet voor de vrije school.


Mijn hart zei 'ja!!', mijn hoofd bedacht allerlei problemen met name logistiek.
Want die school op de hoek was toch wel echt heel fijn met drie kleintjes.
Gewoon in alle rust naar school lopen, vriendjes uit de buurt.
Zet dat tegenover een volgeladen fiets en daarnaast nog een minifietsje 
waar je je ogen ook niet vanaf wilt houden...


Het werd de school op de hoek...
Eén dag dan hé...
want mijn hart en mijn hoofd waren het na die dag roerend met elkaar eens...
dit wordt 'm niet!


Achteraf zie ik dat dit juist ook een uitdaging voor mij was...
een 'gewone' school een echte kans te geven
zonder het steeds maar vergelijken met de vrije school en mijn vooroordelen ;).
Maar zover was ik toen nog niet, nog lang niet.


Onze drie meidjes huppelden één voor één door de kleutergangen
en er volgden vele héérlijke vrije schooljaren.
Jaren waarin niet alleen onze meiden een hoop leerden...
ook voor mij was het één grote ontdekkingsreis. 


En juist díe reis bleek ik nodig te hebben ...

Onze jongste ging vanaf zijn geboorte al een andere weg.
Hoe heerlijk de vrije school ook was/is...
voor hem bleek het geen geschikte plek te zijn.
En dus kreeg ik opnieuw de uitdaging aangeboden.
Namelijk om met een volledig open en ontvangende houding naar regulier onderwijs te kijken.
Mannnnnnnnn....wat een les was dat voor mij, hihi...ik kan er nu gelukkig om lachen.
Maar het heeft mij écht een flinke tijd gekost om te komen waar ik nu ben.
Om zó dankbaar te zijn dat onze zoon op deze school zit,
die liefdevolle en zorgzame plek!

En dan nu in 2017...


is ons derde meidje geslaagd voor haar eindexamen VWO!


Haar diploma betekent voor ons tevens een afsluiting van die fijne, inspirerende vrije schoolperiode.
Het voelt raar, is echt nog wel even wennen.
Maar hé...ik breng het geleerde natuurlijk wel weer meteen in praktijk 😉...


en kijk uit naar de volgende levensfase!


13 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig stuk! Dit had ik kunnen zijn, ook al is het bij mij niet zo gelopen.
    Ik heb zelf ook een voorkeur voor de Vrije School. Maar uiteindelijk zag ik het me gewoon niet doen in praktische zin, 's morgens de kinderen daar naartoe brengen, 's middags weer ophalen.
    En hier in de wijk, op 3 minuten fietsafstand is een hele fijne Christelijke school, die af en toe ook wel wat van het gedachtegoed van de Vrije School leent. Uiteindelijk hadden we het niet beter kunnen treffen.
    De verhalen die de 'andere kant' vertellen, zoals jij met jullie zoon, die heb ik ook gehoord en daardoor heb ik geen spijt meer.
    Nu heb ik een ander soort ideaal: onze dochters kunnen bijna zelfstandig naar school, ik kan ze snel ophalen als het nodig is, ik kan me actief inzetten voor school zonder dat het me veel reistijd kost, er wonen vriendjes en vriendinnetjes in de buurt en ik heb veel ouders leren kennen. Voor onze kinderen is dit het beste. Ja, daar open en zonder oordeel naar blijven kijken is een hele uitdaging!

    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter! Een feestelijke, maar ook spannende tijd is het.

    Je biggenmodderbad herken ik! Een collega maakte die vorig jaar voor haar verjaardag. Hij is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi beschreven....en natuurlijk gefeliciteerd met deze geweldige prestatie van dochterlief... De wereld lacht haar toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo is het maar net Petra! Één en al herkenning! Ook hier de week van het afsluiten en de blik opnieuw op de horizon gericht, die vanmorgen op het strand heel toepasselijk, zich in een lichte mist hulde. Voorzichtig een glimp van de toekomst gevend. Bij ons is het haganum en de basisschoolperiode afgesloten. Op weg naar universiteit en ja, de bovenbouw van de Vrije School. Ik werd er vandaag aan die branding emotioneel incontinent van....
    Liefs Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi die emotionele aarzeling en hoe het allemaal goed is gekomen
    Van harte gefeliciteerd, je mag trots zijn..
    Geniet ervan, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je dat mooi opgeschreven.Ik heb zelf nooit iets met een vrije school gehad, ik wist er te weinig van en werkte zelf op een openbare school en later op een school voor speciaal onderwijs en dat was een oecumenische. Ik zou ook een logistiek probleem hebben gehad trouwens, met drie kinderen en geen auto.
    Gefeliciteerd met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi beschreven en ook gefeliciteerd ,ja de vrije school sprak ook mij aan ,maar was veelste ver weg en absoluut niet haalbaar maar de jena plan was hier een goed alternatief,gr marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te lezen, dank je wel Petra :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dat mooi beschreven, gefeliciteerd! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi!
    Van harte gefeliciteerd voor je knappe dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd Petra en wat mooi dat je er zo mee kan omgaan. Zelf heb ik er meer moeite mee, ik vond afscheid van de basisschool heel moeilijk en nog steeds een soort heimwee gevoel. Zelfs mijn jongste die er nu 1 jaar weg is zei afgelopen donderdag, kom mam fietsen we even langs de regenboog het is vandaag fiets 'm eruit! Zo leuk dat hij daar ook mee bezig is. We hebben heerlijk op een afstand staan kijken hoe alle 8e groepers onder de ere-haag doorfietsten zo het schoolplein af. Sentiment...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. van harte gefeliciteerd met deze kanjer !!!!! en school perikelen ik herken het helemaal .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gefeliciteerd met je dochter,ja zo kom je steeds in een andere fase he,ik moet dit seizoen afsluiten met de laatste van onze 8 kids op de kleuterschool,ook zo,n periode weer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig Petra! Alsof ik het zelf geschreven heb.. die worsteling, dat moeten kiezen tussen verstand en gevoel. Ook wij hebben onze Oudste toch, na lang twijfelen, eerst naar het reguliere basisonderwijs gedaan. Drie maanden ellende waren het.. toen konden we pas allebei de overtuigende keuze voor het vs onderwijs maken. Dit heeft ons hele gezin gevormd!
    Natuurlijk nog gefeliciteerd met het diploma van jullie jongste meidje, wat een feest dat ze zo mooi geslaagd is. Nu maar langzaam wennen aan een 'vrijeschool-vrij' leven... ;o) Komt goed! Lieve groet!! xx

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!