dinsdag 14 februari 2012

Valentijnbroodjes met een beetje fantasie...

Vanmorgen was ik bij de bakker, een goede bakker vind ik met écht lekker brood. En zo had hij ook speciaal voor Valentijn hartenbroodjes gemaakt. Zoete broodjes met rozijnen en vanille in de vorm van een...hart! Nou, dacht ik...die zien er leuk en lekker uit. Maar... bedacht ik mij net iets later...wat de bakker kan...dat kan ik ook! Dus eenmaal thuis ging ik aan de slag met een eenvoudig witbrooddeeg, rozijnen erdoor, vanillesuiker en daar maakte ik mooie harten van. Eerst vormde ik het hart en vervolgens knipte ik de bovenkant in zodat het duidelijk een hart was......

Tsja...ik heb er maar bijverteld dat het hartjes waren....die bakker heeft vast een cursus 'hartenbroodjes maken' gevolgd! De broodjes smaakten er echter niet minder om.

Mochten jullie tips hebben...dan hoor ik het graag!

Trouwens...over vanillesuiker gesproken...die maak ik graag zelf. Ach...wat zeg ik...het enige wat ik daarvoor doe is 2 vanillestokjes overlangs doormidden snijden en dat in een blikje met suiker doen. Vervolgens doet de tijd de rest.....en het ruikt zó lekker als je dat blikje opendoet!

Ik vul het blikje steeds weer met suiker en die stokjes blijven maar hun geur en aroma afgeven. Die gaan dus echt lang mee. 

Nu nog maar een lekkere kop muntthee zetten met zo'n chocoladehartje erbij.  Fijne avond!

10 opmerkingen:

  1. Misschien als je de broodjes goed tegen elkaar aanlegt dat ze dan beter in vorm blijven, misschien zelfs in een springvorm. Uitsteken met een koekhartjes vorm kan natuurlijk ook.
    Ze hebben vast heerlijk gesmaakt.
    Leuk hé, zo vanille suiker maken. Mijn moeder deed dat vroeger ook al, in zo'n mocconapotje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ging iets mis met plaatsen, dus even opnieuw:)
    Zo te lezen smaakten ze in ieder geval goed en dat ze er dan niet helemaal uitzien als hartjes is dan ook niet erg:) Ik ga me ook eens bezighouden met broodjes bakken etc. Krijg er nu langzamerhand echt tijd voor. Zo'n potje vanillesuiker lijkt me heerlijk, dat ruikt zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hhmmm, klinkt heerlijk! Is het misschien een idee om een klein bolletje deeg in een hartjesvormpje (voor koekjes) te leggen? Als het dan rijst blijft het misschien binnen het vormje...? Geen idee hoor, verzin het ter plekke...! Heerlijke tip over de vanillesuiker! Ik ruik het al!! Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als heerlijke broodjes en de hartje haal ik er toch wel uit. De snoepjes zien er ook heel verleidelijk uit.
    Goed idee van de vanillesuiker.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het mooie broodjes geworden! Ik zie er wel hartjes in. Ze ogen heel natuurlijk en je kunt zelf bepalen wat je erin stopt. En zelfgebakken is altijd het lekkerst! hoe goed je bakker om de hoek ook is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die zien er heel erg lekker uit! Ik kan me goed voorstellen dat dat potje vanillesuiker erg lekker ruikt. Een heel erg goed idee ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ik zie er echt wel hartjes in hoor.
    Het waxinelichtje is ook schattig.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er mooi uit. En die hartjes zie ik wel hoor. Maar misschien moet je het brooddeeg in het vervolg nog iets dieper inknippen. Dat doen wij met palmpaashaantjes tenminste wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Petra, wat leuk dat je een reactie bij mij hebt achtergelaten want zo ben ik weer bij jou terecht gekomen en heb ik een gezellig blog ontdekt.
    Een fijne zondag, groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!