zondag 29 maart 2015

Van meer naar minder...

Daar ben ik al een tijdje mee bezig. 
Minimaliseren zoals dat met een modern woord heet
 en ooh...wat vind ik het heerlijk om dat te doen!


Mijn minimaliseergoeroe heet Jelle en Jelle is leuk! ;)

Hij heeft een geweldige site met wel honderduzend minimaliseertips (klik)
Dáár minimaliseert hij zeker niet mee maar om je bewust 
te worden van je eigen overvloed heb je die tips hard nodig. 

Tenminste ik! 



Veel dingen zijn zó normaal...die heb je of doe je zonder er bij na te denken.
Als je iets wilt veranderen is het nodig om eerst te ontdekken 
waarom je dingen hebt of doet...een hele uitdaging!


Want kijk...spullen in je overvolle kast, 300 boeken die al jaren in de kast staan 
zonder ooit nog doorgebladerd te worden...dat is duidelijk.


Maar...je kunt ook snoeien in je activiteiten...hoe vol of leeg wil jij je agenda hebben?
Ook dat is minimaliseren.

Iedereen heeft daarin zijn of haar eigen 'genoegpunt'. 
We zijn natuurlijk allemaal anders.


 Versimpel je administratie...dat scheelt je echt een boel tijd én energie! 

Of wat dachten jullie van social media? Hoe leuk en boeiend sommige 
dingen ook zijn...het vraagt je ook een hoop tijd en aandacht. 
Sinds ik heel bewust kies voor wat ik wel en niet wil lezen...lees ik eigenlijk veel meer! 
Want de sites die ik bezoek krijgen mijn volle aandacht
 in plaats van 'snack'aandacht zoals Jelle dat noemt. 

Dat is als je bijvoorbeeld elk filmpje kijkt wat op Facebook wordt aangeboden 
gewoon omdat het op je nieuwsoverzicht staat. 
Even proeven en verder naar de volgende.


Of 'back to basic' gaan in je bak- en kookkunsten. Het internet staat bol van de meest boeiende recepten met veel ingrediënten...we kunnen het heel dol maken...als we willen.

Ik was daar vatbaat voor...hoe moeilijker..hoe leuker.
En ondertussen maakte ik nooit meer 'gewone' griesmeelpudding met bessensap
 en dat terwijl ik daar dol op ben!

 
Als je een tijdje bezig bent dan krijg je steeds meer ruimte in je huis en dus ook in je hoofd. 
Meer ruimte om de dingen weer op te pakken die ik zo graag doe en het niet meer af hoeven doen met...'ja...dat wil ik ook weer eens gaan doen'. 


Leuk hoor...ik zie het als een hobby erbij...dat minimaliseren.
En het mooie ervan is dat het niet stopt...steeds weer ontdek ik dingen die minder kunnen.
 
Met dank aan Jelle die vers van de pers een boek heeft geschreven
 over minimaliseren, hier (klik) vind je er iets over.


 En nu hoop ik dat de regen hier in Den Haag vandaag ook nog even flink gaat minimaliseren...

dat zou toch wel heel leuk zijn! ;)

10 opmerkingen:

  1. Minimaliseren inderdaad wel iets om over na te denken. En als ik dit blogje lees weet ik ook dat het vandaag niet uitmaakt of je in het westen of oosten van het land woont want ook hier komt de regen met bakken uit de lucht.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, de regen mag inderdaad ook wel wat minimaliseren!
    Goed bezig joh!
    Luxe eigenlijk hé, dat we kunnen minimaliseren- wel mooi eigenlijk.
    Tijdens onze verhuizing is er ook veel verkocht/weggedaan/weggegeven. Ideaal moment! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. knap hoor want het lijkt heel makkelijk maar dat is het volgens mij niet en ja het lijkt hier ook wel weer herfst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie doelen inderdaad, want wat hebben wij een overvloed van alles.
    En de regen is zelfs helemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja dat is een mooi doel,maar die regen??nee die gaat denk ik de hele week door,dat zeggen ze tenminste,ik hoop dat ze het mis hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi doel.Ik probeer wel wat bewuster met dingen bezig te zijn. Geen drie dingen tegelijk doen dus. Niet borduren en een film erop hebben staan want uiteindelijk krijg je óf het verhaal niet mee, of je hebt kans dat je een fout in je borduur werk maakt. Maar het is zo verleidelijk soms hé, dat alles willen kunnen, weten en hebben. Ik ben bang dat die regen nog wel een tijdje aan zal houden helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk logje Petra! Ook hier is druk geminimaliminderd! En wat heerlijk om al die overbodige dingen je huis uit te halen en iemand anders weer blij mee te maken! Het geeft zoveel lucht en ruimte voor rust en nieuwe dingen|! Wij hebben nu in het halletje altijd een zak klaarstaan voor de 2e hands, telkens als ik iets vind wat weg kan gaat dat in die zak. En als-ie vol is breng ik hem weg! De enige uitdaging die ik nu nog heb is het minimaliseren van mijn activiteiten... en die blijkt een stuk lastiger, hihi!! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oeps! Wat lijkt me dat moeilijk om te minimaliseren. Toch niet met lapjes verzamelen?
    Geloof dat ik alleen maar meer spullen in huis haal, want ik verzamel zo graag.
    Daar geniet ik van, minder genieten lijkt me geen optie.
    Maar knap als je het wel kunt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant, minimaliseren en misschien moet ik daar ook eens aan. Maar hoe moeilijk is het om keuzes te maken. Ik ga hier eens over nadenken. Je griesmeelpudding ziet er lekker uit!
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ken je de site moeders minimalisme al? Zeer inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!