woensdag 9 augustus 2017

Eitje...


Nog met mijn hoofd in het prachtige Wales
sijpelde heel langzaam het nieuws binnen over zgn. 'gif'eieren.


Waar gaat het eigenlijk precies over? vroeg ik aan onze thuisblijvende dochter.
Tsja...over eieren dus! 😉 Maar de onze zijn goed hoor...heb ik gechecked!

Nou..dat voelt dan weer wat rustiger. Maar als ik even later nu.nl lees
blijkt die zekerheid toch weer een flinke onzekerheid te bevatten.
Zo gaat het meestal met dit soort nieuws.


Gisteren was een druildag, bijna herfstig! En dat begin augustus.
Bij de Albert Heijn had ik zomerse rode aalbessen gekocht, héérlijk...er waren er volop.
Dus besloot ik de keuken in te gaan en er bessensap van te maken.


Zo gedaan: wassen, ritsen, koken...echt een eitje!


Al roerende en zevende besef ik mij hoe makkelijk het voor mij is...hoppa, naar de winkel,
bessen in mijn mandje en 's avonds genieten we van heerlijk friszure saus op onze vanillevla.


Heel wat mensenhanden zijn er nodig geweest om mij deze luxe te kunnen geven.
Ik hoef er alleen maar voor te betalen. 


En zo dwaal ik natuurlijk weer af naar de eitjes...en de boeren van die eitjes.
Man, man...hoe moet dat nou met al die kippenboeren
als veel mensen hun eieren niet meer willen of kunnen kopen? 
Want met name door de sociale media en internet gaat elk nieuw detail rond
het 'eiernieuws' als een razendsnel lopend vuurtje.
Terwijl er gelukkig héél veel eieren zijn waar niets mee aan de hand is.

Natuurlijk is er een flinke fout gemaakt, misschien wel meer dan één.
Goed om het uit te zoeken en alert te zijn...zeer zeker!

Maar in mijn gedachte zie ik jonge, hardwerkende boeren...met een opgroeiend gezin
...en een toekomst die ineens een stuk wankeler lijkt...

Ik kies ervoor om mijn hoofd koel te houden.
Om vertrouwen te hebben in al die mensen die vanuit een goed hart
zóveel voor onze dagelijkse maaltijd betekenen. 


Dankbaarheid in plaats van angst...



7 opmerkingen:

  1. Ook ik heb 'gewoon'eitjes gekocht en naar de stempel gekeken en maar 'gewoon' vertrouwen hebben. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je mooi verwoord. Wij denken er hetzelfde over en eten er geen ei minder om.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb kipjes, dus iedere dag verse eieren uit eigen hok:-) Maar ja, wat een strop voor die boer!
    Gelukkig leggen kippen iedere dag een ei, dus het leed zal snel geleden zijn.
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, al die achterliggende gedachten betreffende het eiergedoe.
    Je hebt gelijk!
    Die besjes zien er zoooooo heerlijk uit! Alleen al die kleur houdt de zomer vast!
    Fijne dag, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven! Ik ben dan vooral benieuwd naar die 'ongelukjes' met middelen die dagelijks gebeuren en waar je niks van hoort. Of hoe de kipjes in een andere stal worden behandeld. Maar zolang het niet op het nieuws komt.. Gelukkig hebben wij een tijd geleden voor Biologische eitjes, melk etc gekozen. Misschien dat hier ook wel eens wat fout gaat maar naar mijn idee toch minder snel. Je bessensap ziet er wel heel smakelijk uit, lekker dat je dit zelf maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet het niet, wat betreft de eitjes, we hebben de nummers wel gecheckt, maar we eten 'gewoon' eitjes :)
    Social media en nog meer is mooi, als het goed gebruikt wordt, maar soms kan het wel wat minder :(
    Net wat je aangeeft, heel veel mensen verdienen de kost met eieren en kippen, ik vraag me dan af, gebeuren die dingen van de ene dag op de andere of leidt het af van andere, meer belangrijke zaken!!
    Fijn om dan zelf iets lekkers te maken, zo kun je zaken weer nuanceren :)
    Groetjes en een heerlijk weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel dit 'eierschandaal' heb ik gebruikt om bewuster te kijken naar de herkomst van mijn eitjes. En dat geeft een goed gevoel.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie!